Følg med på tariffoppgjøret!

LO Stat har opprettet en Facebookside slik at alle kan følge tariffoppgjøret via Facebook.

Tariffoppgjøret - et like sikkert vårtegn som hvitveis og krokus! Foto: LO Media

Fram mot sommeren vil det bli avgjort hva nærmere 100.000 LO-medlemmer i staten og Spekter får i lønnsøkning. Følg med!

LO Stat, som tidligere het Statstjenestemannskartellet, er en hovedsammenslutning av LO-forbund som organiserer arbeidstakere i staten og Spekter. (Spekter er hovedsakelig fristilte offentlige virksomheter).

19 av LOs forbund har medlemmer som er representert av oss i forhandlingene.

Et lønnsoppgjør der tariffavtalen sies opp og det forhandles om både lønnstillegg og endringer i de øvrige bestemmelsene i tariffavtalen kalles et hovedoppgjør. De siste tiårene har det vært vanlig at tariffavtalene har to års varighet. I tillegg har tariffavtalene normalt en bestemmelse om at det midtveis i avtaleperioden skal forhandles om justering av lønningene. Det har gitt et mønster med hovedoppgjør annethvert år og mellomoppgjør (bare lønnsjusteringer) i de mellomliggende årene.
På den nyopprettede Facebooksiden finner du nyttig bakgrunnskunnskap og løpende nyheter fra det som skjer. LO Stat lover at de gjerne i mot innspill og tilbakemeldinger fra medlemmene underveis.
Publisert 10. apr. 2014 10:29