ER DETTE RETT MEDISIN FOR OFFENTLIG SEKTOR?

Det virker som Jensen og resten av regjeringen fortsetter å tegne et bilde Norge som en syk pasient som trenger øyeblikkelig hjelp, sier John Leirvaag om produktivitetskommisjonen som ble utnevnt av regjeringen idag.

Jeg er bekymret for at vi får et enøyd bilde av offentlig sektor. Regjeringen snakker ned offentlig sektor og danner et bilde av at vi har en svært, dårlig og ineffektiv sektor.  Virkeligheten er omvendt.

Det høres ut som vi er i krise, når en slik kommisjon bes om å arbeide veldig raskt og å komme løpende med anbefalinger og tiltak som regjeringen skal iverksette.

For det første tar man utgangspunkt i at produktiviteten er for lav og det høres ut som det er krise.
Jeg er tvilende til premisset om lavere produktivitetsvekst. Tallene viser lavere vekst nå enn før 2008, men vi vet jo ikke om dette er etterdønninger fra finanskrisen ennå, og Norge fortsatt har en av de høyeste arbeidsproduktiviteten i OECD. Norge har hatt god jobbvekst under den forrige regjeringen, samtidig som sysselsettingen i offentlig sektor har vært på et stabilt nivå (30 %) de siste ti årene.

For det andre er kommisjonen for det meste satt sammen av folk som er eksperter på næringslivet, og kunnskapen fra offentlig sektor virker fraværende. Vi savner flere deltakere som har fartstid og god kunnskap om offentlige tjenester.

For det tredje, ser det ut til at regjeringen forventer mest resultater for offentlig sektor.  De snakker om gode skoler, bedre barnehager og eldreomsorg for innbyggerne.

Kort sagt; vi har fått en kommisjon som skal vurdere produktivitetsutvikling i næringslivet, som består av eksperter fra næringslivet, som igjen skal komme med tiltak for offentlig sektor. Det er klart jeg er bekymret, sier John Leirvaag.

Les mer på produktivitetskommisjonens nettside.

Ukeavisen ledelse omtaler også saken.

Publisert 11. feb. 2014 12:58