NTL UiO inviterer til kurs torsdag 8. mai 2014!

Kursholdere: Egil Skorstad (professor i organisasjon og arbeidslivsfag, Høgskolen i Østfold) og forsker Bitten Nordrik (De Facto)

Kurset er åpent for alle ansatte på UiO - så inviter med en kollega!

Tid og sted:"Et fleksibelt arbeidsliv: brukerorientering, omstillingsvilje og ledelsesstrategier" 8. mai. 2014 12:15 - 15:00, NB! Nytt rom: seminarrom 101, Harriet Holters hus

Påmelding via nettskjema innen mandag 5. mai.

Om kurset:

Første del av kurset vil ta for seg fleksibilitet og omstilling:

I de siste tiårene har det hersket en "omstillingsfeber" i norsk arbeidsliv, både innenfor privat og offentlig sektor. Dette henger blant annet sammen med en utbredt oppfatning om at brukere, kunder og klienter er blitt mer mektige og flyktige enn det de var før, derfor blir det også tilsvarende viktig for den enkelte virksomhet å kunne være fleksibel og omstille seg raskt i forhold til skiftende betingelser. Fleksibilitet er imidlertid et tvetydig fenomen som kan arte seg på forskjellige måter og derfor også resultere i konsekvenser av både positiv og negativ karakter. I foredraget rettes oppmerksomheten mot denne tvetydigheten, og i gjennomgangen vil det bli lagt spesielt vekt på å vise hvilke følger bemanningsmessige strategier og bestemte organisasjonsløsninger (som f.eks. LEAN) kan ha for vanlige ansattes arbeidsvilkår.

Andre del vil gå mer innpå ledelsesstrategier:

Hva innebærer en overgang fra «industrial relation» (IR/personalledelse) til «human resource management» (HRM)? Det er noen grunnleggende forskjeller i det ideologiske utgangspunktet for teoridannelse, som igjen får konsekvenser for modellene som blir styrende og dernest praksis. Kurset vil vise hvordan dette medfører en dreining i organisasjons-/ledelsesutviklingssammenheng, der vi har gått fra tradisjoner som fokuserte på hvordan vi kunne utvikle mer «menneskevennlige organisasjoner» til nå å være opptatt av hvordan vi kan lede for mer «organisasjonsvennlige mennesker».

Vel møtt!

Publisert 22. apr. 2014 12:34 - Sist endret 7. jan. 2016 11:14