Valg av delegater til NTL Ung-konferansen

NTL UiO inviterer unge medlemmer til morgenmøte torsdag 4. mars med innledning fra Magne Flemmen om hvorfor fagforeningas rolle er viktig i det politiske landkapet vi beveger oss i dag.

Etter innledninga blir det valg av delegater til årets NTL Ung-konferanse.

Bilde av professor Magne Flemmen

Foto: UiO

NTL Ung-konferansen 2021 gjennomføres 24.-25. mars og NTL UIO skal sende 4 delegater. Du får fri med lønn for å delta.

Ønsker du å delta på konferansen? Send oss en epost på kontor@ntl.uio.no

Innledning

Kongresstormingen i USA var kanskje et resultat av et behov for å bryte med en politikk der spillereglene settes av samfunnets mest ressurssterke. Mange er opptatt av politiske spørsmål, men opplever den politiske debatten som virkelighetsfjern.

Her hjemme utrykker 50% av nordmenn at de knapt eller slettes ikke er interessert i politikk. For å forstå hva som foregår må man kjenne det politiske språket og kodene. Organisasjonslivet har spilt en hovedrolle i å sørge for den politiske kompetansen i befolkninga. I Norge synker organisasjonsgraden og en stadig mindre andel av befolkningen er med i et politisk parti.

• Hvordan unngår vi polarisering i et samfunn der en stor gruppe av befolkningen ikke opplever å bli sett og hørt?
  • Hvilken rolle kan fagforeningen spille i å gjøre politikken til en arena der alle grupper i samfunnet føler seg berettiget til å delta.

Ønsker du å høre på innledninga selv om du ikke er ung? Send en mail til organisasjonssekretær Sara Sundby

Om NTL Ung

NTL Ung skal organisere og engasjere studenter og unge arbeidstagere i NTL og fremme NTL Ungs interesser i NTL og LO. NTLs prinsipp- og handlingsprogram og NTL Ungs politiske plattform ligger til grunn for NTL Ungs arbeid.

Publisert 17. feb. 2021 13:34 - Sist endret 23. mars 2024 09:12