Religion

RELIGION

Guder

Litt om de forskjellige gudene vi skal tro på:

Keltiske guder:

Etter alt å dømme mente kelterne at den menneskelige verden reflekterte den guddommelige. For eksempel mente man at konflikter mellom forskjellige stammer betydde at gudene kriget i himmelen. Det er ikke helt korrekt å si at kelterne tilba sine guder, i hvert fall ikke slik vi tolker ordet "tilbe". I stedet ble gudene på mange måter sett på som annen stammegruppe som menneskene gjennom ritualer og ofringer kunne samhandle med.
Kelterne hadde en mengde guder, de fleste kjenner vi til gjennom romerske kilder. Hvordan kelternes gudetro artet seg i tiden før de møtte romerne kan vi derimot ikke si noe sikkert om. Romerne har dessuten ofte en tendens til å prøve å sammenholde kelternes guder mot sine egne. Det kan virke som hver enkelt stamme ofte hadde sine egne guder i tillegg til de mer felles hovedguddommene. Det kan også se ut som om de overtok guder de kom over på sin vandring vestover, men alle de mindre gudene var underlagt autoriteten til en mindre gruppe (opprinnelige) mektige guder.
Det fantes en rekke guder som viet seg til helbredelse, likeså var det mange forskjellige modergudinner som antagelig representerte fertilitet. De gudene som oftest forekommer er kort beskrevet under:

• TARANIS:
    Tordengud, noen ganger sammenliknet med den romerske Jupiter, hersker over alle gudene. Taranis er også forbundet med solen, og avbildes ofte mens han holder et stort hjul, noe som kan være et symbol på syklusen mellom liv og død.
  • BELENUS:
    (Også kalt Grannus), er det keltiske motstykke til guden Apollon. Belenus er en solgud som også er ansvarlig for profetier og kunst, slik som musikk.
  • EPONA:
    Hestegudinne som beskytter både ryttere og hester. Hun var også assosiert med fruktbarhet.
  • CERNUNNOS:
    Den gevirkledde guden. Er alltid avbildet med horn eller gevir. Han er hersker over dyreriket.
  • LUG:
    Navnet til denne guden finner man igjen i stedsnavn som Lyons, Laon og Leiden. Han var en kriger, dyktig håndverker og kan også ha representert fruktbarhet. Han identifiseres ofte med den romerske guden Merkur.

I tillegg har vi gudenavn som TEUTATES og ESUS.

Kilde: The Celts, an Illustrated History, Helen Litton

Romerske guder

De romerske soldatene tilber typisk de romerske gudene, og spesielt Mithra. Alt om Mithra er desverre hemmelig :)

punkt Av Überurl Sist endret 21. mars 2002