Kostymer og stæsj

KOSTYMER OG UTSTYR

Kostymer Utstyr

Hva skal jeg ha på meg?

Vi krever at alle spillerne har et kostyme som passer til rollen og tiden. Et riktig kostyme er med på å skape stemning og innlevelse, og forteller noe om skikkelsen du skal forestille.
Kostymene fra tiden er ganske enkle i snitt, og dermed lette å lage eller få lånt, samtidig kan de lett gjenbrukes senere. Vi vil dessuten arrangere noen sykvelder for de som trenger hjelp til å lage et kostyme (eller bare trenger å låne en symaskin).
Kostymesjefen vår er Karoline Wästberg.

Kostymekompendium for Britannia 123

Hovedtrekk

Det som er viktig for alle er at kostymene lages av naturmaterialer som ull, bomull og lin. Fargene bør være naturlige, litt duse. Det er også svært viktig at klærne beskytter mot kjølige kvelder og eventuelt regn og mygg :) Fasongen vil nok oppleves som ganske uformelig og sekkete for oss.

Romere

De romerske soldatene bruker helt vanlig soldatutstyr fra Legio·XV
Informasjon om dette kan du få fra kontaktpersonene, se også det uoffisielle kostymekompendiet av Anne Innes.
I tillegg til klær, skal soldatene selvfølgelig også ha rustning etc. - full utrustning med andre ord.

Briter

Det er svært viktig at kostymet ditt skal passe til den status du har og hvilket yrke du har. Er du rik og viktig i stammen, eller er du mer beskjeden? Er du jålete eller jordnær? Følger du romerske moter? Riktig kostyme synliggjør godt hva du skal forestille.

Minimumskostyme:
  • Kvinner: Rørkjole eller vams med rett skjørt eller bracca (vid langbukse). Serk under. Kappe.
  • Menn: Vams eller tunika og bracca eller feminalia (lang eller kort bukse). Kappe.
  • Fottøy begge kjønn: Sandaler eller livesko/småsko i lær, til nød militærstøvler.

NB! Dropp struthetten. Struten var ikke oppfunnet. (Bruk gjerne hette uten strut.)

"Instant" brite blir du således ved å ta på deg en vanlig vams, en vid bukse med snor om ankelen og en kappe. Verre er det ikke :)
Dongeribukser og militærbukser/bukser med synlige lommer er ikke akseptabelt.

Annet:

Rutete og stripete stoffer er helt flott, pierceinger og hanekam går bra, keltiske tatoveringer og smykker (ikke kors) er midt i blinken, så her kan man ha mange muligheter.

Kostymekompendium:

Karoline vil utarbeide et kostymekompendium. Se også inspirasjons-siden. Spør oss gjerne om mer informasjon! Vi er behjelpelige med å formidle utlån hvis du ikke får laget deg et kostyme eller finner noe selv.

Hva slags utstyr trenger jeg?

Hver spiller må ha med: Spiseutstyr: Bolle (tallerken), kopp, kniv og skje. (Gaffel fantes ikke som vanlig bestikk). Overnattingsutstyr: Sovepose, liggeunderlag.

I tillegg til basisutstyret må du ha med det spesialutstyret rollen krever.

Det er viktig at det utstyret du har passer til rollen. Det aller viktigste er at plast ikke brukes. Bruk enkelt utstyr i tre, keramikk, glass og andre tradisjonelle materialer, og for eksempel en kurs og legge alt i. Kopp/bolle fra Middelaldermarkedet passer bra. Merk det gjerne med en snor e.l.

For å gjøre det mer stemningsfullt, må sovepose/liggunderlag dekkes med et teppe, trekk etc og holdes inni teltet. Det er også veldig fint om du velger noe annet enn en glorete ryggsekk (en gammeldags sekk, en skipssekk) til pakking (men det avhenger selvfølgelig av lokaliteten), legg eventuelt et teppe/stoff rundt sekken i teltet.

Hvis du har noe som kan brukes som fellesutstyr (gryte, bøtte, presenning, oljelampe osv), er det kjempeflott!

Huskeliste:
  • Kostyme
  • Kappe
  • Spesialutstyr til rollen
  • Bolle/tallerken
  • Kopp
  • Kniv
  • Skje
  • Sovepose (med trekk eller teppe)
  • Liggeunderlag
  • Vannflaske
  • Fyrstikker