Lovendringsforslag 1

Hei!

Jeg ønsker med dette å melde to lovendringsforslag til neste mulige generalforsamling i Realistforeningen.

Sist vi avholdt generalforsamling fant vi ut at lovene er litt uklare når det kommer til hvordan man teller hvor mange stemmeberettigede som må være tilstede for at generalforsamlingen skal være beslutningsdyktig.

Jeg tror ikke at det er lovenes intensjon at det skal være vanskelig å fylle en generalforsamling om man har få medlemmer i det man kaller inn til generalforsamling, men har rukket å få mange innen generalforsamlingen avholdes (som det var i vår). Derfor ønsker jeg å skrive om lovene slik at det fremgår tydelig at det samme tidspunktet (i det man kaller inn) gjelder både når man avgjør antallet medlemmer som legger føringer for hvor vidt generalforsamlingen er beslutningsdyktig, og hvem som er stemmeberettiget.

Forslaget flytter også definisjonen av hvem som er stemmeberettigede til et mer riktig sted (fra §22.i, andre setning, til §22.a).

Selve forslaget følger under:

Endre §22.a til

Generalforsamlingen er foreningens høyeste myndighet i spørsmål som ikke kommer inn under §15 d) under første punkt.

Alle medlemmer av Realistforeningen har tale- og forslagsrett.

Alle medlemmer av Realistforeningen som var innmeldt før innkallingen ble offentliggjort har stemmerett på generalforsamlingen.

Generalforsamlingen er beslutningsdyktig når minst 1/10 av de stemmeberettigede er tilstede. Samtidig er det tilstrekkelig med 50 stemmeberettigede på generalforsamlingen dersom foreningen har mer enn 500 medlemmer.

Det virker naturlig å stryke siste setning i §22.i fordi den er dekket i den nye versjonen av §22.a, slik at §22.i blir

Avstemninger på generalforsamlinger skal være hemmelige når minst tre stemmeberettigede krever det.

I tillegg har jeg noen forslag til forenkling av språket:

Endre §22.g til

Alle stemmeberettigede kan foreslå å ta opp saker i tillegg til de som allerede er satt på dagsorden for generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan ikke fatte vedtak i slike saker.

Endre §22.j til

Alle foreningens medlemmer er valgbare som tillitsvalgte, med de unntakene som er nevnt i §14 b), §15 b) og c) og §16 b).

Lovene slik de er i dag finnes på http://folk.uio.no/rf/lover/lover.pdf
NB: det er bare pdf-versjonen som er oppdatert.

Christian Strandenæs

PS: Jeg er ikke helt fornøyd med endringsforslaget mitt til §22.a: jeg føler det blir en veldig lang paragraf. Det er mulig at det lønner seg å putte definisjonene av hvem som har hvilke rettigheter på generalforsamling i en egen paragraf, ev. trekke det inn i §22.g

Av Christian Strandenæs
Publisert 7. nov. 2012 14:45 - Sist endret 7. nov. 2012 20:33