To seriøse lovendringsforslag

Torkil Vederhus fremmer to forslag:

Hei,

Har lyst til å fjerne et par ting som gjør at RF og generalforsamlingen er unødvendig tung.

NB: Hvis folk mener at dette ikke er forslag som er konstruktive og at jeg burde droppe dem kan jeg overbevises til å trekke dem med konstruktive argumenter.

Lovene ligger på http://foreninger.uio.no/rf/om/org/lover/

Endringsforslag 1)

Paragraf 22e Generalforsamling

Stryk "Andre forslag til budsjettrammer som ønskes vedtatt må være Hovedstyret i hende og offentliggjøres senest 48 timer før Generalforsamlingen."

slik at det bare står "Hovedstyret skal offentliggjøre et sett med budsjettrammer til Generalforsamlingens overveielse senest 10 virkedager før høstens Generalforsamling."

Begrunnelse:

Slik det er nå er det umulig å komme med endringsforslag/kompromiss på generalforsamling, jeg synes det er unødvendig tungt og ser ikke noen grunn til at den regelen skal være der.

Endringsforslag 2)

Fjerne §10 Arrangementstyret, §11 Fagstyret, §12 Blæstgruppa, §13 Kjellerstyret, §17 Regi, §18 Vaktgruppa og §19 Husbjørnredaksjonen Putte inn en ny paragraf:

§X Andre styrer

For alle styrer nevnt i §6 uten egen paragraf gjelder følgende.

a) Styrets ansvarsområde er gitt av Hovedstyrets instruks.

b) Et styre har enten sjef oppnevnt av generalforsamlingen etter §Styret har en sjef, med tittel tilsvarende navnet på styret, og ellers sammensetning etter Hovedstyrets instruks.

c) Styret har ansvar for å oppgi regnskapsrelevant informasjon til Økonomiutvalget og å følge vedtatte budsjetter

Begrunnelse:

De åtte paragrafene er tilnærmet identiske og å ha slike beskrivelser gir lite mening når Hovedstyret uansett etter vedtektene skal vedta en instruks for alle verv, styrer og utvalg innen en måned etter at de er valgt. Jeg tror å den foreslåtte endringen vil føre til ryddigere og enklere lover. Det vil også gjøre det enklere å legge til og fjerne styrer, og lettere å teste ut nye muligheter for hvem som skal sitte i hvilke understyrer. Jeg har latt Hovedstyret, ØU, DU, RU og gildestyret bli, siden disse har spesielle oppgaver og områder som er veldig relevante for styringen av foreningen.

I tillegg synes jeg økonomiutvalgets paragraf 14d virker i overkant pirkete, men det er sikkert en god grunn til det.

Publisert 19. okt. 2011 23:45 - Sist endret 19. okt. 2011 23:47