Avdelingen noterer seg at T. Vederhus har fremmet forslag om å innskrenke Desisjonsutvalgets makt over Generalforsamlingen. På tross av at dette er et framifrå forslag, ser avdelingen enkelte problemstillinger som ikke er belyst i lovendringsforslaget slik Vederhus har utformet det. Hovedsakelig gjelder dette fremgangsmåten Generalforsamlingen skal benytte når den ønsker å tolke lovverket.
Første ledd i dette forslag er i hovedsak likelydende med forslaget fra Vederhus, bortsett fra en mindre presisering av regelverket for ekstraordinære generalforsamlinger i §22 a), i den hensikt å bedre sammenhengen mellom §22 a) og 15 d). Det foreslås med dette å endre paragraf 22 a) om generalforsamlingen fra:
a) Generalforsamlingen er foreningens høyeste myndighet i spørsmål som ikke kommer inn under §15 d) under første punkt. Generalforsamlingen er beslutningsdyktig når minst 1/10 av medlemmene er tilstede, dog slik at 50 stemmeberettigede er tilstrekkelig dersom foreningen har mer enn 500 medlemmer.til:
a) Generalforsamlingen er foreningens høyeste myndighet, med unntak av saker som kommer inn under §15 d) første punkt for ekstraordinære generalforsamlinger. Generalforsamlingen er beslutningsdyktig når minst 1/10 av medlemmene er til stede, dog slik at 50 stemmeberettigede er tilstrekkelig dersom foreningen har mer enn 500 medlemmer.samt endre paragraf 15 d) fra
Desisjonsutvalget har den endelige avgjørelse i tvilsspørsmål om tolkning av lovene. Utvalget kan også fatte vedtak og gi regler i situasjoner hvor lovene måtte vise seg å være utilstrekkelige. Ethvert medlem av Realistforeningen har rett til å innanke for Desisjonsutvalget vedtak hvor det kan være tvil om lovligheten.
Desisjonsutvalget har den endelige avgjørelse i tvilsspørsmål om tolkning av lovene utenom de ordinære generalforsamlingene. Utvalget kan også fatte vedtak og gi regler i situasjoner hvor lovene måtte vise seg å være utilstrekkelige. Ethvert medlem av Realistforeningen har rett til å innanke for Desisjonsutvalget vedtak hvor det kan være tvil om lovligheten.
22f)
Ethvert stemmeberettighet medlem kan når som helst fremme spørsmål
om hvordan lovverket skal tolkes. Desisjonsutvalget skal i slike
tilfeller redegjøre for sitt syn. Om Desisjonsutvalgets syn ikke
finnes tilfredsstillende, kan ethvert stemmeberettinget medlem
kreve at lovtolkningen behandles i plenum som beskrevet i §22 g).
22g)
I tilfeller der det fremmes krav om tolkning av lovverk i plenum,
avgjør Generalforsamlingen lovtolkningen med 2/3 flertall.
Diskusjoner om lovtolkning og nye avstemninger skal fortsette
inntil nødvendig flertall oppnås eller pizzaen ankommer. Når
pizzaen ankommer skal generalforsamlingen avbrytes, og det sittende
Hovedstyre har ansvar for å kalle inn til ny generalforsamling
senest én uke senere. På den nye generalforsamlingen skal man
fortsette der den forrige slapp.
22h)
Under diskusjoner om lovtolkning kan når som helst et flertall på
3/5 av de stemmeberettigede kreve at en gitt tolkning blir tatt opp
til avstemning, uavhengig av hvor mange av de tilstedeværende som
har tegnet seg på talelisten.
22i)
Når Generalforsamlingen i henhold til §22 f) kommer frem til en
lovtolkning, plikter Desisjonsutvalget å utarbeide en forskrift til
lovverket som tydeliggjør hvordan lovene skal tolkes. Forslag til
ny forskrift skal fremmes på neste ordinære generalforsamling.
22j)
For å unngå rekursjon har Desisjonsutvalget ansvar for å tolke
forskriftene, også under generalforsamlingen.
De opprinnelige ledd fra §22f) og utover flyttes tilsvarende ned, og går heretter fra §22k) og utover.
Det trengs også en definisjon av forskrifter, som med dette foreslås lagt til som en ny §26:
- Forskrifter skal utdype lovteksten der den ellers finnes vanskelig å tolke. Forslag til nye eller endrede forskrifter skal fremmes av Desisjonsutvalget når lovtolkningssak har blitt fremmet på generalforsamlingen i henhold til §22 f)-h). Forskrifter kan bare vedtas på ordinær generalforsamling, og må få 2/3 flertall blant de tilstedeværende stemmeberettigede for å vedtas.
- Forskrifter er gyldige fra den dag de blir vedtatt frem til loven de er gitt i medhold av opphører å gjelde eller en ny forskrift blir vedtatt som erstatning for den foregående. Når lover forskrifter er gitt i medhold av opphører å gjelde skal Desisjonsutvalget vurdere om det er nødvendig å fremme forslag om nye forskrifter i medhold av det nye lovverket.