Lovendringsforslag 1 fra Avdeling for systemkritikk og reform

Den siste tiden har avdelingen notert seg tendenser til at det er behov for bedre kontroll med pengebruken for å unngå at grupperinger i foreningen bruker mer enn budsjettet tillater. I tillegg har det fra tid til annen blitt observert ytringer om at foreningen for øyeblikket har bygd opp for meget egenkapital. Det følgende forslag søker å være til bate på begge disse, tilsynelatende motstridende, problemstillingene.

Det foreslås med dette å endre §7 fra

§ 7
til
§ 7 BUDSJETTER
  1. Generalforsamlingen vedtar budsjettrammer alle styrer, utvalg og komiteer skal følge. Detaljerte budsjettforslag skal utarbeides av Realistforeningens styrer, utvalg og komiteer og leveres Hovedstyret innen en måned etter generalforsamlingen. Alle budsjetter skal være i tråd med budsjettrammene og godkjennes av Hovedstyret. Overskridelser av budsjettrammer i de respektive styrer, utvalg og komiteer behandles av Økonomiutvalget.
  2. For å tilstrebe forsvarlig bruk av foreningens midler samt at man kun bruker de penger som er budsjettert, bør alle styrer og utvalg som har økonomisk ansvar, ha minst ett sunnmørsk medlem, såfremt dette er mulig å frembringe blant foreningens medlemmer. Personer av skotsk opphav kan også utføre denne oppgaven såfremt de holdes unna spritskapet. For å fremme likestilling kan også øvrige personer utføre oppgaven, såfremt de har opphav som medfører at evne til å begrense pengebruk og øke inntjening, er forventet.
  3. For å forhindre at foreningen samler opp for mye penger bør det tilstrebes at alle styrer og utvalg som har økonomisk ansvar, har minst ett medlem av partysvensk bakgrunn, slik at foreningens ødsling med penger skjer i kontrollerte former. Disse personene har ansvar for at foreningen til enhver tid har lite nok penger til at foreningen kan forvente å få økonomisk støtte gjennom de kanaler det er naturlig å forvente at foreningen kan få økonomisk støtte gjennom.
  4. Dersom det ikke er mulig å oppdrive tilstrekkelig mange personer med nevnte kvalifikasjoner, er Hovedstyret ansvarlig for å nedsette en komité som skal drive et rettet rekrutteringsfremstøt før generalforsamlingen trer sammen.
Publisert 21. apr. 2011 00:09