Instrumentene ved Observatoriet - foredrag og omvisning med professor Bjørn Ragnvald Pettersen

Professor Bjørn Ragnvald Pettersen holder et foredrag om Observatoriets instrumenter og holder deretter en omvisning på Observatoriet.

Professor Bjørn Ragnvald Pettersen (NMBU) gir først en 15 minutters introduksjon til hovedaktivitetene ved observatoriet i de hundre årene det var i drift. Hovedprosjektene som blir omtalt er geografisk posisjonsbestemmelse som ble anvendt i kartlegging av sør-Norge og nøyaktige tidsangivelser for skipsfart og for hovedstadens innbyggere, jordmagnetiske observasjoner, ledelse av Norges deltakelse i internasjonale geodetiske prosjekter, observasjoner av banebevegelsen til planeter, asteroider og kometer, og posisjonsastronomi med meridiansirkelen som munnet ut i flere stjernekataloger.

Foredraget blir etterfulgt av en 45-minutters omvisning på observatoriet med visning av de viktigste vitenskapelige instrumentene og forklaring av deres virkemåte. Arrangementet er i regi av foreningen Observatoriets Venner og er åpent for alle interesserte. Bygningen har en adgangsbegrensning på 30 personer (medlemmer av venneforeningen prioriteres ved stor pågang). Hvis solen titter fram under arrangementet blir det visning av sola med solflekker og protuberanser gjennom mindre teleskoper på parkeringsplassen utenfor observatoriet.

Arrangementet blir etterfulgt av generalforsamling for Observatoriets Venner klokken 15:00.

Publisert 8. sep. 2016 22:50 - Sist endret 22. sep. 2016 12:31