Finaleuka 2024

11.-15. mars har det vært finaleuke i kjemiolympiaden på Kjemisk institutt i Oslo. De 16 elevene som gikk videre til den norske finalen i kjemiolympiaden har deltatt på et 5-dagers intensivkurs med avsluttende prøve siste dagen.

De 16 finaledeltagerne:

Årets finalister i den nasjonale finalen. Rad 1 (bakerst, fra venstre): David Strømme Eikeland (Sandnes vgs), Simen Eilevstjønn (Sandnes vgs), Mats Aleksander Larsson (St. Olav vgs, Stavanger), Sveinung Wijnen Kalvig (St. Olav vgs, Stavanger), Vetle Tjøstheim Støren (St. Svithun vgs), Sebastian Riibe Berthelsen (Strinda vgs), Magnus Lind (Sørumsand vgs) og Elias Gravdal (Voss gymnas). Rad 2 (fremst, fra venstre): Olga Konstantinovna Bravikova (Dahlske vgs), Synne Klouman Grundt (Drammen vgs), Edvin Alexander Korbi-Lind (Greåker vgs), Yuliya Zabelina (Kongsbakken vgs), Eline Jaccard Buggeland (Lillehammer vgs), Viktor Gjerde (Nadderud vgs), Christian Viken-Slåtten (Nesbru vgs) og Andreas Hovland Skaane (Ringerike vgs). Helt til venstre: Hans-Petter Hersleth (Kjemiolympiaden). Helt til høyre: Stian Svelle (Instituttleder, Kjemisk institutt). Foto: Cathrine Strøm (UiO).

Elevene har et tett program gjennom uken med kjemiundervisning og finaleprøve på fredagen:

Timpelan

På onsdagen hadde de biokjemisk lab der de renset et protein (lysozym) fra eggehvite.

Emneord: kjemiolympiaden, kjemi-OL Av Hans-Petter Hersleth
Publisert 15. mars 2024 10:59 - Sist endret 15. mars 2024 10:59