Forskning på lånt tid

Forskere som er ansatt på eksterne midler i såkalte «faste forskerstillinger» står i et svært usikkert karriereløp. Dette skader forskningen og medfører mye stress for den enkelte forsker og fagmiljøet ellers.

Katerini Storeng, styreleder, Forskerforbundet UiO

Foto: Styreleder, Forskerforbundet UiO, Katerini Storeng/ UiO

Uniforum publiserte vårt debattinnlegg Forskning på lånt tid 1.februar.

Forskerforbundet ved UiO mener at flere faste ansettelser fra start må til. I tillegg trenger vi et system for «brofinansiering» i tiden mellom et prosjekt opphører og et nytt prosjekt starter. Uten slike tiltak risikerer UiO å miste forskertalenter.

Tematikken ble fulgt opp av Forskerforum med kåringen, UiO på jumboplass i midlertidighet

Nå følges saken om midlertidighet endelig opp i UiOs universitetsstyre. Tallene viser at mye arbeid gjenstår for UiO, som har hele 7 % høyere grad av midlertidighet enn de andre BOTT-universitetene. Ved Det medisinske fakultet er midlertidigheten 20% høyere ved UiO for vitenskapelige stillinger. Mye tyder på at UiO ikke har lyktes i å følge opp regjeringens mål om å kutte drastisk i midlertidigheten.

UiOs rektor Svein Stølen kritiserte i etterkant av UiOs styremøte UiB, og hevder at deres pynting på tall også er uetisk. Instituttleder og professor på UiB var sterkt uenig i disse påstandene og ønsker å få bukt med det misvisende begrepet "faste midlertidige". I artikkelen Etisk skivebom av Stølen viser han til at denne gruppen forskere må sees på som faktisk faste.

Forskerforbundet på UiO vil fortsette arbeidet på vegne av denne gruppen, hvis kontrakter er usikre, noe vårt svært populære kurs Employment and termination of employment of researchers with external funding (fulltegnet) også bekrefter.

Emneord: midlertidighet, brofinansiering, økonomisk buffer, UiO, UiB Av Belinda Eikås Skjøstad
Publisert 5. mars 2024 10:13 - Sist endret 5. mars 2024 10:13