Studentorchesteret Biørneblæs, studieåret 2020/2021, og Korona

Grunnet koronaviruset blir tiden fremover ikke helt som vanlig, også for oss i Biørneblæs.  I denne saken forklarer vi hva og hvordan vi skal klare å opprettholde aktivitet i orchesteret på måter som ivaretar behovet for både godt smittevern og å spille musikk.

For tiden har vi roet ned vårt generelle aktivitetsnivå, og vi avholder ikke øvinger som vanlig på torsdager klokken 19-21. Men, vi treffes heldigvis på Zoom i stedet

Andre vanlige aktiviteter (som hytteturer, spilling rundt om på UiO, og å reise til den nasjonale Studentorchesterfestivalen SMASH - les mer om disse her) blir det dessverre lite av i vinter/vår.
Det å være sammen er også viktig og i disse dager med stor bruk av fjernundervisning el. gjør vi det vi kan for at gamle og nye studenter kan ha et trygt sosialt og musikalsk fristed å komme til.

Smittevern på øvinger

I tillegg til at vi selvsagt følger UiO sine egne regler og råd følger vi og de Norsk musikkråd (mfl.)  har utarbeidet i samarbeid med Myndighetene(tm). (det er linker til viktige føringer og informasjon til høyre på denne siden)
Viktigst for gjennomføring av øvinger er å følge de "fem pillarer":

1. Syke personer skal ikke delta på musikkøvelser
  2. God hygiene
  3. Ingen fysisk nærkontakt mellom personer
  4. Vær aktsom ved sambruk av instrumenter og utstyr
  5. Øvingslokalet må være egnet: Nok plass til utøvere og utstyr

Rent praktisk følger disse rådene slik:

• Vi har en egen smittevernansvarlig med ansvar for rutiner, som oppdaterer medlemmer ved endringer og behov.
  • Vi har alltid nødvendig utstyr for desinfisering av medlemmer og utstyr/instrumenter
  • Vi har oversikt over hvem som er på alle aktiviteter, for å evt. kunne behjelpe smittesporing
  • Så mange som mulig bruker eget utstyr, og ingen deler instrumenter eller utstyr

Lurer du på noe rundt Biørneblæs og korona? send oss en epost.

Emneord: semesterstart, rekruttering, korona Av SJ
Publisert 23. aug. 2020 16:55 - Sist endret 1. feb. 2021 21:56