Resultat - lokale forhandlinger 2022 - HTA 2.5.1

Unio, Akademikerne og arbeidsgiver på UiO signerte mandag 31.10.2022  protokoll fra de lokale lønnsforhandlingene etter Hovedtariffavtalens pkt. 2.5.1.

Lønnsoppgjør Unio, UiO, 2022, stabler med penger

Lønnsoppgjør, penger i stabel, penn

Resultat av årets 2.5.1-forhandlinger

Unio stat kom til enighet med staten 24. mai om en ramme for årets lønnsoppgjør på 3,84 prosent – noe over frontfagsrammen på 3,7 prosent.

Unio stat inngikk også en ny hovedtariffavtale med Akademikerne,

Unio, Akademikerne og arbeidsgiver på UiO signerte mandag 31.10.22 protokoll fra de lokale lønnsforhandlingene etter Hovedtariffavtalens pkt. 2.5.1. Forskerforbundets lokallag ved UiO forhandlet på vegne av alle de over 2250 Unio-medlemmene ved UiO.

Lokalt ved UiO har Unio sammen med Akademikerne og arbeidsgiver ferdigstilt forhandlingene om den lokale potten som i år var på ca. 86, 2 millioner kroner.

Partene er enige om at ansatte ved UiO på forhandlingstidspunktet som omfattes av lokale forhandlinger pkt. 2.5.1 i Hovedtariffavtalen inngått mellom Unio, Akademikerne og Staten, gis et generelt tillegg på 1,8 % lagt til den enkeltes lønn med virkning fra 1. mai 2022.
Partene har også forhandlet frem individuelle tillegg til mange av Unios medlemmer.

Resultatet i kroner og prosent

Det var viktig for oss å sikre våre grupper med høy utdanning et godt oppgjør. Vi oppfordret derfor i år alle våre medlemmer til å fremme krav i årets lokale forhandlinger.

Det er også viktig å fortsette arbeidet med å ta igjen etterslepet i vår sektor. Vi informerte våre medlemmer om at Unio ville arbeide for at minst halvparten av potten gikk til et generelt tillegg til alle. Et slikt godt, generelt tillegg gitt lokalt ville da erstatte det tidligere opprykk gitt sentralt per 1.mai.

Det er viktig for Forskerforbundet å formidle at vår lønnspolitikk er som før.

Totalt fikk Unio ca. 40,6 millioner kroner av potten, derav 26,6 mill. til generelle tillegg. Unios andel av potten utgjør ca. 47 %. Akademikernes andel utgjør ca. 31 %.

Resultatet viser at Unio fortsetter å gjøre det bra i de lokale forhandlingene og at det lønner seg å være fagorganisert.

I norsk arbeidsliv er organisasjonsgraden høy, og vi mener det er viktig å fortsatt stå sammen om gode, kollektive avtaler. Unio vil jobbe videre for å rekruttere medlemmer, og vi oppfordrer også arbeidsgiver til å informere ansatte på både norsk og engelsk om trepartssamarbeidet og den norske modellen.

Protokoll - tekst (pdf)

For protokollinnsyn, vennligst kontakt arbeidsgiver.

Emneord: Lokale forhandlinger, lønn, lønnsopprykk, Forskerforbundet ved UiO Av Belinda Eikås Skjøstad
Publisert 31. okt. 2022 14:49 - Sist endret 31. okt. 2022 14:50