Deltagere på Forskernatt - forskernes eget talkshow

Forskernatt - forskernes eget talkshow går av stabelen torsdag 28.september kl 1730-2000 på Litteraturhuset.

Presentasjon av paneldeltagerne

Katrine Broch Hauge

Førsteamanuensis Katrine Broch Hauge ved Det juridiske fakultet ved Universitetet Oslo har spesialisert seg på klima- og energirett. I boka Fallrettar og ekspropriasjonserstatning diskuterer hun i hvilken grad en nasjon har rett til å overta elver for å bygge ut vannkraft og hvor stor kompensasjon eierne av vassdragene bør få.

De siste årene har Katrine Broch Hauge ledet prosjektet PlanCoast der hun og flere kolleger studerer konsesjonsrettigheter i kystsonen. Hun forsker også på rammevilkårene for etablering av ulike fornybare energikilder. Dette har igjen ført til at hun stadig blir hentet inn som jussekspert i debatten om vindkraft på land. "Det er ingen automatikk i at turbinene rives" hevder hun, samtidig som hun minner om at anlegget på Fosen strider mot folkeretten.

Under forskernatt spør vi Katrine Broch Hauge hvorfor hun valgte å studere juss, om hun ville ha demonstrert mot Fosenturbinene og hva er det viktigste med en ny minerallov?

Vegard Tørstad

Postdoktor i statsvitenskap, Vegard Tørstad, kombinerer interessen for miljø og klima med  internasjonalt samarbeid. I forskningsprosjektet han deltar i ved Universitetet i Oslo undersøker han og kollegene hvilke konsekvenser resesjon kan få for Parisavtalen. En problemstilling er om pandemi og økonomisk tilbakegang kan føre til at viktige beslutningstakere svikter ansvaret de har for å redusere utslippene.

Vegard Tørstad er også opptatt av i hvilken grad store organisasjoner som FN og EU bidrar positivt i prosessen mot å regulere forurensning, om deltakelsen, ambisjonene og etterlevelsen av klimamålene står i forhold til hverandre og om klimaforhandlingene er rettferdige.

Under Forskernatt spør vi om Vegard Tørstad mener at mer åpenhet kan styrke de internasjonale institusjonenes legitimitet, om han har tro på at målene fra Parisavtalen kan nås, og om resesjon faktisk kan redde klimaet.

Lena Merete Tallaksen

Professor i hydrologi, Lena Merete Tallaksen, forteller at hydrologene følger nedbøren fra den faller på bakken til den returnerer til atmosfæren som fordampning eller til havet som avrenning via elver og grunnvann. Hun har forsket på hvordan fordampningen påvirker vannets kretsløp og hvilke faktorer som styrer utviklingen av tørke, da med fokus på Europa som de senere år har opplevd mange ekstreme tørkeperioder.

Tallaksen har også deltatt i flere internasjonale utviklingsprosjekter som studerer klimaendringer og påvirkning på vannressurser og ekstremer (flom og tørke) i land som Malawi, Tanzania og Afghanistan – alle med samfunn som er særskilt sårbare for endringer i klima og menneskelig inngrep.

Under Forskernatt spør vi Lena Merete Tallaksen hva et "hotspot" er i klimasammenheng, hvilke løsninger hun ser for seg på klimakrisa og hvorfor Mandal var avgjørende for valg av yrke.

Ole Smørdal

Ole Smørdal er forsker ved Institutt for pedagogikk med informatikkbakgrunn og er opptatt av hvordan barn og unge kan bidra til en omstilling mot lavutslippsamfunnet.

Foto: UiO

Han samarbeider med andre forskere og ansatte i Lillestrøm og Drammen kommuner om å utvikle spill, scenarier, simuleringer og samtaler som skal gi framtidas generasjoner større bevissthet og mulighet for å bidra til lokale klimatiltak.

Smørdal leder arbeidet knyttet til intervensjoner i forskningssenteret Include. Der jobber de med å utvikle kunnskap om hvordan vi kan realisere et sosialt rettferdig lavutslippssamfunn, der han håper på en utvikling hvor forskning og offentlig, privat og frivillig sektor samarbeider mot samme mål.

Under Forskernatt spør vi Ole Smørdal om han tror politikerne noen sinne vil slippe barna til som politiske aktører og om det er mulig å oppnå rettferdige klimatiltak.

Øyvind Paasche

Øyvind Paasche er klimaforsker ved NORCE og Bjerknessenteret for klimaforskning. Han leder avdelingen for klimadynamikk og er direktør for Climate Futures som er et senter for forskningsdrevet innovasjon etablert i 2020. I dette senteret arbeider de med å utvikle tjenester og løsninger som bygger på varsling av klima fra ti dager til ti år, og de gjør det sammen med offentlige aktører, kraftselskap, shipping, forsikring, samt land-og havbruk.

Foto: Andreas R. Graven, NORCE

Øyvind Paasche mener det er på høy tid at samfunnet tar innover seg de monumentale utfordringene vi står ovenfor med et klima som tidvis endrer seg raskere enn forskerne klarer å forstå.

Under Forskernatt spør vi Øyvind Paasche hvorfor han ikke liker uttrykk som "planetens tårer",  hvorfor det er viktig å samarbeide med næringslivet for å løse klimaspørsmålene og med uværet Hans friskt i minne:  hva skjer med flommene i Norge?

Publisert 12. sep. 2023 10:54 - Sist endret 27. sep. 2023 17:35