UiOs vinteraktivitetsdag 18. februar 2021

Vi ble i år hindret fra å arrangere fellesturer på vinteraktivitetsdagen. Det var imidlertid et ønske fra UiO om at alle ansatte holder den fysiske aktiviteten oppe. Løsningen ble individuelle turer.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Blant alle som deltok i Vinteraktivitetsdagen har vi trukket fem vinnere av SKIFORENINGENs KJENTMANNSBOK 2020 - 2023. Her er 50 ulike turer i Oslos nærområder beskrevet, fine tips til turer.

Vinnerne er:

1. Berit Sonja Hougaard

Tur langs Ljanselva

Målet med dagens tur var todelt: både å gå litt langs Ljanselva og å finne en fin vei fra der jeg bor til elva – uten å bruke bil eller gå mye på asfalt. Turen langs Ljanselva kan virkelig anbefales, her er et spennende dyre-, fugle- og planteliv og mye historie – alt beskrevet på gode skilt og oppslagstavler. Mer om området finnes her:

Det var ganske tett snøvær, en god del løs nysnø over speilblank is – så turen var til tider litt utfordrende og ga god mosjon - og brodder var en stor fordel. Jeg bor rett ved et ganske stort skogområde og startet på turstien der. Tok så av til veier og områder jeg sjelden har besøkt – selv om jeg har bodd her i over 30 år. Oppdaget at det ligger flere gamle laftede trehus (fra tidlig 1900 kanskje?) langs veien. Kom meg ned til elven – der var det mye snø i tett skog. Det spennende er at det ligger rene urskogsområder midt mellom utbygde boligfelt, som man ikke ser når man er inne i skogen. Gode skilt forteller om dyr, fugler og planter. Målet var å gå litt oppover mot Skullerud så jeg snudde etter en kort tur i urskogen. Siden dette er et litt uoppdaget område for meg, måtte jeg ta i bruk kart for å orientere meg i det tette snødrevet. Måtte følge asfaltvei litt, men kom så ned til fin sti som delvis består av fint utbygde treplattinger. Travet litt oppover og kom så under E6-broen – ganske spesielt å passere tett under en så stor vei. Så bar det litt oppover – til en fin liten benk satt opp til minne om en av elveentusiastene. Her er det et yrende fugle- og planteliv om sommeren. Siden det og var flere skigåere der, fant jeg at det var på tide å snu. Turen tilbake ble litt strabasiøs pga mye løs snø i til tider bratt skogsterreng. Men fikk og tid til å kikke på en stor flokk stokkender som holder til i elva.

Turen ble på bortimot tre timer og ga god uttelling – jeg ble både bedre kjent i nærområdet og fikk brukt kroppen godt.

2. Marianne Karlsen

Årets vinteraktivitetsdag ble i år gjennomført som fottur i nærområdet hvor jeg bor. Her er jeg så heldig å ha løypa til Hytteplanmila rett utenfor døra.

Løypa ligger stort sett innenfor Steinssletta kulturlandskap i Hole kommune, som er et flatt jordbruksområde. Turen går blant annet forbi fødestedet til dikterpresten og eventyrsamleren Jørgen Moe. På Steinssletta passer du Halvdanshaugen på Stein, som er en av Norges største gravhauger og du ser Stein gård hvor det finnes ruiner av en Olavskirke fra 1100-tallet. Ved ulvestøtta på Kastebakken er det fint med en pause i bakken, og her kan man la blikket gli ut over Tyrifjorden før man går videre mot skogen.

Hytteplanmila arrangeres i oktober hvert år, men løypa er flittig i bruk av mosjonister året rundt. Hele turen går på asfalt, og det er fortau langs de mest trafikkerte vegene.

3. Tove Hårsaker

Jeg hadde en kjempefin dag i Lillomarka med mann og baby på 9 mnd. Vi startet ved Langsetløkka og gikk til Sandermosen og tilbake. Halvveis på returen stoppet vi og gikk inn i skogen og laget bål og spiste lunsj. Baby Astrid sov i pulken mens vi gikk og koste seg i snøen da vi hadde pause.

Fantastisk å få lov til å tilbringe en hel arbeidsdag i marka! :)

Tove Alsåker og familie på Vinteraktivitetsdagen.

4. Dag Andreas Vargset

Vinteraktivitetsdagen opprant med masse deilig nysnø, dog litt kjedelig gråvær og verre: en vond skulder.

Men endelig skal jeg gå i oppkjørte skispor uten å skrape inni kantene med gamle rottefella-bindinger.

På slutten av fjorårssesongen skaffet jeg meg nye ski og skisko, de gamle, slitesterke Landsemskia hadde blitt 40 år og utslitte.

Denne vinterdagen i februar satte jeg på skia utafor døra, jeg bor nemlig helt inntil skauen, det har sine fordeler.

Hele marka innbyr til utforsking og rekreasjon. Det gjør alltid godt i kropp og sjel å komme seg ut, også denne dagen trass i at sola glimret med sitt fravær.

Om turen ikke ble så lang som planlagt pga. den vonde skuldreren og uten kollegialt samvær for første gang, var turen likevel en sann glede.

Skikkelig befriende å komme ut av hjemmekontoret og puste inn herlig, frisk luft – fri for koronabekymringer, i hvert fall en liten stund.

Takk til UiO for Vinteraktivitetsdagen og UiOBIL for å stå på for den!

5. Ester Kristine Størkson

Etter vakt på Ullevål Sykehus satte jeg snuten hjem mot Røa. Om man går seg litt vill blir det en riktig fin tur, og det ble det denne gangen også. Mor gikk på tur i Bergen til samme tid, og via telefoner og headset kunne vi braute i vei på hver vår side av fjellene, til alles glede og takknemlighet. Tiden gikk fort og med ett var "vi" framme, og da var det like før jeg tok resten av turen helt hjem til Bergen. Men det får vel bli til neste år, det da...