Viggo Hagstrøms pris 2022

Viggo Hagstrøms nordiske pris til unge privatrettsforskere 2022 ble tildelt Astrid Millung-Christoffersen fra Århus universitet i Danmark.

I begrunnelsen for utdelingen skriver styret for Viggo Hagstrøms stiftelse:

«Astrid Millung-Christoffersen (f. 1985) er ansatt som lektor ved Aarhus Universitet. Hun tok doktorgrad i 2015 med en avhandling med tittel «Virksomhedspant. Særligt ud fra et tingsretligt perspektiv». Astrid Millung-Christoffersen er en begavet og produktiv ung forsker med et forskningsfelt innen sentral formuerett, med et primært fokus på tingsretten. Hennes arbeid har bragt ny innsikt til områder preget av langvarig diskusjon i teori og uklar rettspraksis. Det er særlig verdifullt at hun holder et bredt europeisk og internasjonalt perspektiv i arbeidet med et rettsområde som tradisjonelt er nasjonalt forankret og publiserer internasjonalt på området. Hennes engasjement er også tydelig gjennom flere forskningsopphold og konferansebidrag utenfor Danmark.»

Om prisen

Prisen på 250.000 NOK tildeles en ung forsker som har gitt fremragende bidrag innenfor fagområdet rettsvitenskap med hovedvekt på privatrett. Ved siden av vanlige kvalitetskriterier for god juridisk forskning, er det lagt særlig vekt på selvstendighet og evne til nyskaping.

Styret i Viggo Hagstrøms stiftelse har foretatt utvelgelsen med bistand fra vitenskapelig ansatte ved Institutt for privatrett, Universitetet i Oslo.

Publisert 14. okt. 2022 13:51 - Sist endret 14. okt. 2022 13:51