Kjellerproduksjon 2024

Veneficus har hatt produksjonslokaler i bakgården/Kjellern.

Studentforeningen Veneficus satser på produksjon, med lokaler i bakgården for tillaging av foreningens "sprøyteshots". Produksjonen ble avholdt 16. mai med 4 ulike preparater produsert og vurdert. Juryen som vurderte de ferdige preparatene besto av fire personer, hvorav tre har bestått andreåret og én var en nøytral part. Preparatene ble vurdert etter smak, utseende og dokumentasjon, med mest vekt på de to første.

De fire preparatene produsert heter følgende:

• Saucy passion
  • Tropical Mojito twist
  • Short Island ice tea
  • Passoã et citrus

Produksjonen var variert mellom de ulike partiene, dett kan skyldes at 3 av 4 partier ikke har vært igjennom galenisk kursene enda, og dermed ikke hadde erfaring med verken produksjonsskjemaer eller notatark. Allikevel ble det 3 fullverdige preparater, med det siste diskvalifisert etter tilsetning av råvarer som ikke var godkjent.

Hvert parti besto av to studenter, med 1 hovedprodusent og 1 kontrollør. Men noen partier valgte å fordele produksjonen på begge studentene. Det ble produsert omlag 100 mL av hvert preparat, med vinneren produsert i større volum etter juryen hadde gjort opp sin mening.

Juryens vurderinger ble som følger:
Førsteplassen gikk til "Passoã et citrus" med sterk konkurranse fra andreplassen "Short Island ice tea". Begrunnelsen for vinneren var basert på at fargen så bedre ut og at den passet bedre som et shot. Andreplassen var også godt likt. Tredjeplassen gikk til "Saucy passion", begrunnet med at det var en vannet ut smak. "Tropical Mojito twist" ble diskvalifisert etter tilsetting av eksterne råvarer for å øke produktets alkoholprosent.

Formuleringer fra Veneficus sine produksjoner vil samles og føres inn i en samling som skal kalles "Codex Venefici". Ettersom produksjoner foreløpig kun har som formål å finne årets sprøyteshots vil det nok bli en stund til samlingen er tykk nok til bokhyllen. Skulle det komme flere grunner til å produsere kan formuleringene fort hope seg opp.

Arrangementet var vellykket med godt engasjement.

Publisert 22. mai 2024 17:14 - Sist endret 22. mai 2024 17:14