Historien om ringen

Her kan du lese om opphavet til Farmasiringen, og symbolikken i utsmykningen.

Den opprinnelige farmasiringen er stiftelsesringen til Studentforeningen Veneficus. Under en opprydning i foreningens eiendeler i 2014 ble denne ringen funnet i et pengeskap i resepsjonen på Farmasøytisk institutt. Dette var bare ved en ren tilfeldighet da daværende formann, Stian Holm Skjelberg, spurte om det lå noe der som tilhørte foreningen. Der hadde ringen ligget der i over 10 år, siden tidligere formann Tone Otterhaug (pikenavn Bryn) returnerte den. På et notis Otterhaug hadde vedlagt ringen stod det at hun i sin tid hadde prøvd å lage en farmasiring. Dessverre ble prosjektet skrinlagt grunnet datidens praktiske og økonomiske utfordringer. Formannen som fant ringen i 2014 ønsket å fortsette der Otterhaug slapp. Forskjellige leverandører ble kontaktet for anbud, men Studentforeningen Veneficus hadde på dette tidspunktet ikke økonomiske rammer til å kjøpe stansen som trengtes for å lage ringene. Denne økonomiske utfordringen ble løst ved at Norsk Farmasøytisk Selskap støttet Veneficus med midler til stansen. Styret i Studentforeningen Veneficus besluttet så å produsere ringen i 18 karat gull, hvilket var materialet til den originale ringen, og sterlingsølv (925 S) som en rimeligere variant. En stor påkjemper for farmasiringen var daværende farmasistudent Rojin Koosha. Hun ønsket en mer feminin versjon som alternativ til den originale gullringen. Hvor selve ringen bestod av roségull i stedet for vanlig gull, og valgfriheten til å sette et par diamanter i øynene på slangene rundt ringen. Forslaget ble svært godt mottatt og en ny versjon av ringen ble skapt. Levarndøren Sporrong AS fikk vanskeligheter da slangens øyne var for små til å få et godtnok grep om diamantene. En alternativ løsning ble at heller én diamant kan settes inn der slangehodene møtes. Mange innspill fulgte deretter fra studentene.

- Hvorfor hadde ingen tenkt på hvitt gull som et alternativ, da det ikke trenger å pusses slik som med sølv?
- Hvorfor bare diamant, hvorfor ikke smaragd, rubin eller safir?

Alle disse forslagene har blitt godt motatt av styret i Veneficus og leverandøren Sporrong A/S har hatt mye å gjøre.

Design og symbolikk

Farmasiringen er av svensk design og opphav med 5 uthevede hoveddetaljer: Rundt ringen finnes både uthevet "bunn- og toppkant". Hver av disse symboliserer de to første årene på studiet hvilket skaper rammekunnskapene i de forskjellige fagområdene. Senteret av uthevningene på ringen er "begeret" hvilket symboliserer galenisk farmasi på tredje året. Hver av de "to slangene" som sprøyter gift ned i begeret symboliserer apotekpraksisen og masteroppgaven på 4. og 5. året. Disse kveiler seg rundt ringen og bak de 5 uthevningene er ringen hammerslått.

Emneord: ringen
Publisert 19. mai 2016 12:36 - Sist endret 25. feb. 2019 23:11