Gjenoppliving av Veneficus sin nettside

Veneficus har fått tilbake nettsiden sin etter 8 år!

Hei og velkommen til Veneficus sin gjenopplivet nettside!

Etter 8 år hvor nettsiden har samlet støv, og 2 år med fullstendig mangel på tilgang har endelig Veneficus fått tilbake rettighetene til deler av nettsiden. Dette medfører mye arbeid ettersom det er lite som er oppdatert, men håpet er at innen høsten 2024 skal nettsiden og resten av Veneficus være på et bedre sted enn det har vært dette årtusen!

Planen er foreløpig å få alt "up-to-date" her, det vil si: ny header, ny footer, oppdatert informasjon og mer. Som formann har jeg tenkt at 2024 skal bli året for opprydding og gjenopplivelse av Universitetet i Oslos beste studieløp: farmasi! Det betyr flere fester, nye engasjerende arrangementer, mer tilgjengelig og åpen informasjon (denne mener jeg er spesielt viktig), og oppbygning av infrastrukturen til foreningen.

Jeg skal gi et lite av hvordan farmasi er og har vært fra jeg startet høsten 2022. Fester har måttet bli avlyst på grunn av lite engasjement. Tidsskriftet hadde såvidt nok å skrive om til 4 utgaver i året, og da var det knapt med artikler om hva som skjer på UiO og FAI. FUG er døende med 7 stykker totalt på generalforsamlingen 2024. Kullet mitt, som nå (våren 2024) går 4. semester, har hatt flere enn 3 stykker på kun 1 fest hele studietiden vår. Kull 2026 har heller ikke mye å stille opp med. Kull 2025 har sluttet å stille opp. Kull 2024 blir uteksaminert. Det har i det hele tatt ikke sett så lyst ut sosialt her på farmasi. Men det har nok mye med pandemien å gjøre. Pandemien har satt en stopper for mye av den naturlige overtagelsen man har i foreningene og arven har til en viss grad forsvunnet. På vinterballene er det ikke lenger noen som kan "lambo". Heldigvis begynner det å snu, nytt liv har blitt pustet inn i farmasien med et nærmest overaktivt kull 2028 som deltar på nesten alt de får beskjed om! Det har blitt arrangert flere fester som har blitt suksesser. Vi er i prosessen av å oppdatere flere av avtalene våre for å bringe enda bedre saker til studentene. Vi har fått nye foreninger som SFI og Farmapoké (en forening som ble stiftet av undertegnede). Hvorav SFI har avholdt flere labkurs, ca. 1 i måneden, som studentene kan gå på for å tilnærme seg ekstra kunnskaper de ikke nødvendigvis får på studiet.

Fremover planlegger Veneficus:

• Generalforsamling 2024: 14. mars
  • Feiring av nytt styre: 5. april
  • Fadderuke: 12.-17. august

Det er bare planer med fastsatt dato. Utenom dem planlegger jeg å sette opp en "drinkfestival" og "medlemsfest" som blir eksklusivt for medlemmer av foreningen. "Drinkfestival" (navnet kan fort endre seg) vil være en galenisk aktivitet. En råvare- og utstyrsliste, samt dokumentmaler, skal bli gjort tilgjengelig for alle som ønsker å delta og så kan man forberede produksjon for sin beste drink basert på råvarer tilgjengelig. Det forventes at notatark, produksjonsskjema og etikettmal foreligger før produksjonen starter. Ferdige preparat vil bli kontrollert av et panel med dommere (sannsynligvis noen i styret) og så blir den beste drinken kåret til "dosis sola facit venenum", som betyr "bare dosen bestemmer giften". Planen er at drinken som vinner skal selges under høstens Pub-til-pub som våre kjente sprøyteshots, så her blir det spennende å se om vi får til noe. "Medlemsfest" blir akkurat som det høres ut: fester som er eksklusive for medlemmer av foreningen. Hvor vidt dette blir implementert er vanskelig å si, men sånn det er nå er det for få insentiver til å melde seg inn i foreningen. Forhåpentligvis kan flere tilbud som krever medlemskap lede til at en høyere andel studenter melder seg inn.

Med vennlig hilsen,
Jonatan Keus Østhus