Utelivsguide

Byliv på Blindern

Først skal Blindern få sin publisitet! Du er kanskje ikke klar over det, men i diverse kjellere yrer det av liv flere kvelder i uken. Foruten ekstremt koselige priser er det også et rimelig bra utvalg av drikkevarer i flere av pub'ene og nesten alltid quiz en gang i uka, og av og til konserter attpåtil. Det skal også nevnes at alle kjellerne har hver sin kafe, og diverse arrangementer og større fester arrangeres med jevne mellomrom. Hver av kjellerne drives også av foreninger som sannsynligvis er svært interessert i å verve deg som intern, og da venter det gjerne ekstra fester og andre morsomheter. Først kan vi nevne den romslige og koselige RF-kjelleren, drevet av Realistforeningen (RF) som til vanlig holder til i kjelleren på Vilhelm Bjerknes hus (VB). Frem mot nyttår er dessverre VB stengt og RF's midlertidige tilholdssted er den betydelig mindre, men like fullt koselige "Puben" rett over Bunnpris. Er du MatNat'er vil dette gjerne være ditt "naturlige" samlingssted på Blindern, perfekt dersom du blir sjarmert av snakk om vakuumkrefter og taktil kommunikasjon. Vil du heller feste med filologene fra Humanistisk fakultet skal du ta deg en tur til Uglebo, folkene i Filologisk Forening (FF) sitt koselige reir i Sophus Bugges hus. De har en grevling i taket og en rolig atmosfære. Når du først befinner deg på Øvre Blindern må du så klart også sjekke ut U1 i Eilert Sundts hus, drevet av Samfunnsvitenskapelig Fakultetsforening (SVFF). Her booker de ofte inn diverse artister, og lokalet er stort - så er folkemengden på plass blir det bra! Til slutt finner du Lektorstudentene og deres forening Traugots Kjeller på Helga Engs hus. Her driver de Kjellern, en litt mer anonym men like fullt koselig kjeller, der det gjerne brygger opp til dans utover kvelden.

Går du forresten forbi bunnpris og gjennom en nydelig steinport og inn på Blindern Studenterhjem finnes enda et alternativ: "Onsdagsbilla" kaller de lokale innfødte sin faste onsdagsfest nede i kjelleren på hovedbygningen, og alle er velkomne. Chateu Neuf, drevet av Den Norske Studentersamfund (DNS), er så klart ikke akkurat Blindern-territorie, men jeg inkluderer denne høyt elskede betongklossen allikevel. Du kan alltid regne med bra stemning og studentpriser i Glassbaren i første etasje. Går du en etasje opp kan du synke inn i den herlige atmosfæren i BokCaféen, er du heldig snubler du over en liten konsert også. På Betong nede i kjelleren har de ofte råbra konserter også. DNS arrangerer stadig vekk større arrangementer der mange hundre festglade studenter (og representanter fra andre samfunnslag) samles.

Ned og ut i sentrum

....ute etter en spontan, men dødsbra konsert? Stikk innom på Mir. Gjerne uten å gjøre noe som helst innsats på å finne ut hva som skjer der den kvelden. Har du skikkelig flaks kan du fort ende opp med å overvære årets beste konsert. Om musikken ikke faller i smak har de foosball i kjelleren. Du vinner uansett. Apropos konserter: unn deg en søndag på Blå mens det fortsatt er sommer! Der spiller nemlig Frank Znort Quartet til dans langs Akerselva, og det er fint. Kvartetten (som på ingen måte består av noe som kan kalles en kvartett) har spilt konsert hver søndag siden 1998, og holdt til på Blå siden 2007. Bare sånn at det er sagt så skjer det mye annet på Blå også, der er det rett og slett festival hele året. NB: ofte helt forferdelig lang kø, så stikk tidlig!

...glad i å nyte brygget i friluft? Så bra, for Oslo har faktisk en hel haug fine bakgårder å by på. For eksempel har Saras/Verkstedet en diger bakgård hvor det alltid er masse folk og topp stemning, men også (på mirakuløst vis) alltid plass til et par til. De har oppe lenge! Uteserveringa på Litteraturhuset bør også nevnes her. Beliggenheten på Oslo's kanskje mest strategiske hjørne, kombinert med det faktum at en betydelig andel av byens politikere liker å fukte fernet-røret her, har gjort at denne nydelige uteserveringa holder åpen til de små timer. Et deilig sted å drikke noen flasker vin en lun sommernatt. Fyrhuset Kuba er også en trivelig plass. De har et digert uteareale og tre shuffleboards på loftet, men stenger litt tidlig. De som jobber der påstår stadig vekk at de hadde holdt oppe lenger hvis det bare hadde vært flere folk der.... Andre muligheter for friluftsdrankeren er selvsagt parkene: Stensparken, Festningsparken / Kontraskjæret eller Frognerparken er deilige steder der du kan kaste klærne og finne frem kubbespill eller krokket mens du nyter vin fra kartong. Botanisk Hage er også digg, men er bedre egnet til søndagstur med en du har kjær enn spill og fyll og tull. Ellers er en litten picnic ut på en av de nydelige øyene å anbefale, du kan til og med ta ferje dit med busskortet! Dattera til Hagen er også en kandidat til byens koseligste bakgårt, men lys og fargeglade filler hengende rundt de mange små bordene. Liker du i tillegg å danse finnes det en bakgård for det også; Fugazi har DJ, vegger, to etasjer men mangler tak - og er åpent i sommerhalvåret.

....liker du deg best i mørke, nedtagga kjellere eller utpå et svett poge-gølv omringet av skitne pønkere? Da er kanskje Barrikaden og Blitz noe for deg? Kjent for bra bookinger, høy temperatur og billig øl. Vis-a-vis Blitz ligger også Unholy, og det er metallfolkets høyborg. Der finner du et skummelt, men veldig hyggelig klientell og kanskje byens beste nachos. Eventuelt er det (nyoppussede!)Taxi Take Away en sikker vinner om du er glad i dunkel belysning, variert og fin musikk og tidvis veldig billig øl.

...er det ikke lokalene, men ølsortementet som betyr mest for deg? Ta turen til Schaus Mikrobryggeri. I en historierik kjeller kan disse kunnskapsrike gutta skilte med 7-8 hjemmebryggede ølsorter, samt alle tenkelige og utenkelige ølslag. Grunerløkka Brygghus er også en fin plass. Ca. 10 sorter på fat og 60 på flaske. Imponerende! En litt sentral-europeisk (?) stemning setter en fin spiss på opplevelsen.

Publisert 3. sep. 2011 21:44 - Sist endret 15. nov. 2011 21:52