Master i Informatikk

Var det noen spesielle grunner til at du valgte å studere informatikk?

Vel, jeg har alltid vært interessert i informatikk og datamaskiner, spesielt nettsider og nettbaserte systemer. Egentlig tok jeg en bachelor i økonomi og administrasjon i forkant, rett og slett fordi det er et behov for folk med slik utdannelse, og jeg syntes det virket interessant. Der var det mye jeg kom borti som var IT-relatert. Jeg var webansvarlig og IT-ansvarlig for en del ting og lagde nettsider. Det ironiske nå er at jeg alltid jobbet med informatikk utenom studiet før, mens etter at jeg begynte på IFI har det vært motsatt og jeg har endt opp med engasjement hvor jeg bruker kunnskaper innen økonomi og administrering.

Er det noe du syntes var veldig forskjellig fra bachelor til mastergrad?

For min egen del ble jeg mer fokusert på studiet når jeg begynte på mastergraden. Ellers er det færre folk på fagene som gjerne gjør at foreleseren har mer tid, og studentene kan stille mer spørsmål. Masteren blir gjerne mer målrettet, og noen fag er mer teoretiske enn bachelorfagene. Dessuten virker det litt friere, men det kan også bare være følelsen jeg har. Jeg føler også at det har vært mindre obligatoriske oppgaver, men egentlig har det vel strengt tatt vært like mye.

Hvordan pleier masterstudiet å være utformet?

IFI har gått gjennom en omstrukturering de siste årene, og har nå primært fem linjer, som går både på bachelor og på master. Det er «Design, bruk, interaksjon» der det er fokus på forbrukernes behov. «Språk og kommunikasjon» har fokus på datalingvistikk, altså dataspråk, og logikk. «Programmering og nettverk» er nærmest det jeg gikk tidligere, siden jeg egentlig gikk på et profesjonsstudie før jeg søkte mastergrad. Denne linja kan beskrives som det folk typisk tenker på når det er snakk om informatikk; programmering og systemutvikling. Så har du «Nanorobotikk» som er mye det det høres ut som, nemlig robotikk, fysikk og noe elektronikk. Deretter er det «Tekniske og naturvitenskapelige anvendelser», som jeg mistenker kommer til å bli lagt ned etterhvert siden det er få som søker. Hva de driver med er jeg ikke så kjent med, men tror det er veldig «rett frem»; hvordan bruke informatikk i forskning. Til slutt er det «IT og ledelse» som er en erfaringsbasert master jeg ikke kjenner noe til eller kjenner noen som går på. «Programmering og nettverk», det jeg går, har igjen to linjer. Det er «Distributed systems» og «Software, language, logic». Ellers; i utgangspunktet skal du være sikret fra bachelor til master. Det vil si; bestemte fag kreves for å komme inn på master, og disse er lagt inn i bachelorgraden. Litt unntak på programmering og nettverk, som jo skiller seg i to linjer. Det som gjerne skiller IFI fra andre institutt på UiO er at vi har fokus på utvikling av verktøy, det å bruke dem er ikke så viktig. En venn av meg som studerer robotteknologi og som snakket med en del folk fra fysikk ble overrasket over hvor mye grunnprogrammering studenter på IFI jobbet med, mens de på fysikk fikk mye prekode. Men forskjellen er jo at de gjerne skal arbeide videre med programmet, mens når vi har laget programmet så er vi stort sett ferdig.

Hva gjør du i masteroppgaven din?

Jeg skriver oppgave om semantisk web og javascript. Semantisk web er et sett med standarder som til sammen utgjør en måte å behandle data på. En standard er for eksempel HTML 4.01 som forklarer hvordan HTML skal settes opp. Det finnes en rekke dokumenter som spesifiserer hver sin standard. En bedre måte å forklare er kanskje hvordan semantisk web skiller seg fra den typiske måten å behandle data på: Innenfor informatikkens verden lærer vi om strukturerte data, mens semantisk web er ustrukturerte data. Dette er så klart en sannhet med modifikasjoner siden alt innenfor data er strukturert på et aller annet nivå. Javascript er et programmeringsspråk som er mest kjent for sin bruk i nettlesere. Min oppgave er praktisk og dreier seg om å skrive et bibliotek. Det vil si jeg skal lage en oversikt over et sett med verktøy for utviklere - slik at de kan få tilgang til, og jobbe med semantisk web.

Hva slags jobb kan du ta deg etter at du er ferdig?

Det er veldig mange muligheter. Akkurat nå har jeg ikke noe særlig godt svar, men jeg har en deltidsjobb i det offentlige der jeg mye trolig kan få jobb. Det å få jobb i privat sektor bør også gå greit. Jeg kjenner noen som har startet egen bedrift, det er også noe jeg tenker på. Akkurat nå er det veldig greit å være informatiker. Mitt inntrykk er at mange har et sterkt kort i cv-en ved at de har gått på informatikk.

Til slutt, har du noen tips til kommende masterstudenter?

Ha det gøy! De fleste jeg møter som begynner på master er veldig engasjert og vet hva de vil jobbe med, fordi de synes akkurat det er det gøyeste i hele verden. Folk her på IFI kan snakke om et tema i uendeligheter, det er mange dypt engasjerte folk. Men IFI har vært i stor forvandling, med flytting til nytt bygg og omstrukturering av studieretningene, så det har vært hendelser der ikke all info blir sendt ut til alle. Noe sprikende informasjon og forskjellige meninger om når ting skal bli levert inn for eksempel. Dårlig oppfølgning fra administrasjonen til veilederne gjerne. Men de vet det nok, allikevel er det så mye som skjer at det er veldig vanskelig å få alt perfekt med en gang. Min erfaring har uansett vært at studieveilederne er veldig flinke, og har god oversikt over studieretningene. En annen ting med masterstudiet på IFI som er greit å vite er at det finnes 9 forskningsgrupper, som etter omstruktureringen er delt inn etter linjene. For å skrive en intern masteroppgave må du i utgangspunktet skrive masteroppgaven hos en forskningsgruppe på din linje. Jeg prøvde for eksempel først å skrive masteroppgave hos forskningsgruppen «Design og interaksjon», men det fungerte ikke siden jeg ikke gikk "Design, bruk, interaksjon".

Publisert 3. sep. 2011 21:40 - Sist endret 15. nov. 2011 21:50