Kutt ved IFI

Til neste semester skal det foretaes kutt i budsjettet til Institutt for Informatikk, grunnet en lavere produksjon av masterkandidater enn forventet over de siste tre årene. Innsparingene vil ifølge instituttleder Morten Dæhlen fordeles temmelig jevnt over budsjettpostene, men postene vedrørende undervisningen skal i stor grad skjermes. Der skal imidlertid foretaes rasjonaliseringer også her, som vil innebære at antallet studentassistenter og eksterne forelesere i såkalte 2-er-stillinger vil reduseres noe. Grunnet mulig bekymring for hvordan dette vil påvirke studentene, har Husbjørnen bedt Dæhlen om en avklaring. Han avkrefter at dette vil ha noe å si for kvaliteten på studiene:

«Realiteten er at IFI bruker stadig mer ressurser på undervisning og utdanning, og at vi har hatt en særlig god utvikling siden 2009».

Kuttene beskrives som helt riktige justeringer, med minimal virkning på studiekvaliteten. På spørsmål om hvordan det kan ha seg at en minskning av antallet studentassistenter allikevel ikke vil ha noen betydning for studiekvaliteten, svarer Dæhlen:

«Når det gjelder studieassistenter hos oss gjør disse i hovedsak tre ting: i) De er gruppelærere; ii) de er orakler; iii) de gir teknisk støtte til studentene. Det vi gjør på dette området er å samordne disse tre aktivitetene i større grad enn tidligere – en gevinst vi får i det nye bygget».

Vi blir opplyst om at samlingen av funksjoner på ett område, med nytt utstyr og langt bedre infrastruktur, burde muliggjøre kutt i budsjettposten for studentassistenter på 5-10% uten at dette går utover kvaliteten på undervisningen. På bachelornivå burde man altså ikke merke noe utover en forbedring av studiekvaliteten grunnet de senere års storsatsning på dette området.

Masterstudentene kan imidlertid vente seg mindre endringer av negativ art: Kurstilbudet ved IFI skal omlegges, og noen kurs som per i dag er årlige, vil kun avvikles annenhvert år. Dette minsker behovet for eksterne forelesere i 2-stillinger.

Utover dette ønsker Morten Dæhlen å vektlegge at undervisningstilbudet ved IFI nå er bedre enn noen gang tidligere. Et eksempel på dette er nyetableringen av Studielaben, som skal gjøre det lettere å fange opp og hjelpe førsteårsstudenter ved informatikkstudiene. Der er også et håp om at samtlige kurs fra neste semester av skal ha minst to aktive faglærere, og at disse skal være mer aktivt deltagende i gruppeundervisningen.

«I sum bruker IFI mer ressurser på undervisning enn noen gang», er Morten Dæhlens budskap til Husbjørnen.

Publisert 3. sep. 2011 21:31 - Sist endret 15. nov. 2011 21:49