Master of the Universe

Var det noen spesielle grunner til at du valgte å studere fysikk? Jeg fattet interesse for astronomi når jeg var ung, og selv om jeg hadde mange forskjellige tanker virket ingenting mer fristende. Utenom det visste ikke helt hva det gikk ut på og hadde jeg ingen klare forventninger utenom at det kom til å bli mye jobb og mye regning, men det er gøy og passer meg! Astrofysikk er kanskje ikke som folk flest tror det er, du kunne nok fint funnet noen som ikke kan noe om stjernebilder eller hvilken rekkefølge planetene står i – men vi kan regne astrofysiske spørsmål.

Er det noe du syntes var veldig forskjellig fra bachelor til mastergrad? Den største forskjellen er at ting er bedre, både kursene, materialet og kompendiene - mens bachelorstudiet har det vært en del rot med. Det er veldig bredt, gir en smak av veldig mye men med tidvis litt lite sammenheng, dybdeforståelse og mestringsfølelse. Nå er jeg mye mer fornøyd med studiehverdagen.

Hvordan pleier masterstudiet å være utformet? Det vanlige er at en tar ett år med kurs og ett år med masteroppgave. Noen tar kurs og oppgave om hverandre, andre tar det hver for seg. Men det første du må gjøre er å velge enten kosmologi eller solfysikk, deretter finne en veileder. Oppgavene kan være helt teoretiske der en tar tak i en bestemt problemstilling – eller en observasjonell oppgave der en tar utgangspunkt i data fra observatorier rundt om i verden. De fleste bruker en eller annen form for programmering, men selv kunne jeg ingenting om det og hadde null peiling på PC før jeg begynte. I forhold til andre universiteter i lander er UiO langt fremme i å bruke programmering tidlig i bacheloren, det er en stor fordel. Min oppgave tar utgangspunkt i en artikkel der en fyr påstår at noen andre har gjort systematiske feil i analysen av data fra en ny satelitt som målte kosmisk bakgrunnsstråling. Jeg skal prøve å gjenskape hans resultater og finne ut hvem som har rett. Akkurat nå lærer jeg meg hva jeg kan finne ut ved hjelp av bakgrunnsstråling, som kort fortalt er mikrobølger som kommer mot oss fra alla retninger samtidig, dette er gjenskinnet etter Big Bang, og en uovertruffen kilde til info om starten av universet. Det som gjøres er at en lager modeller utifra ideer om hvordan universet var bygd opp på et spesifikt tidspunkt og får ut data om hvordan universet ville sett ut nå, til slutt sammenligner en de relultatene med hvordan universet faktisk er akkurat nå.

Hva slags jobb kan du ta deg etter at du er ferdig? For tiden tenker jeg på å søke Phd og bli forsker rett og slett. Det er litt den eneste muligheten hvis en vi fortsette med astrofysikk, ellers kan en bruke den generelle fysikkunnskapen og uansett få jobb i en bedrift eller noe slikt. Det er mange store bedrifter som liker realister og kan være aktuelle.

Til slutt, har du noen tips til kommende masterstudenter? Det er lurt å spørre folk, og her på huset (Instituttet for Teoretisk Astrofysikk) er folk veldig lette å prate med. Det er få klart oppkjørte løyper som forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid. Men det er bra miljø og et overskudd av leseplasser. Hvis noen er veldig interessert vil jeg anbefale å få seg leseplass her for å komme inn i miljøet. Da kan du finne ut mye og høre spennende historier!

Publisert 3. sep. 2011 21:30 - Sist endret 15. nov. 2011 22:04