Husbjørnen for n år siden: Er matte-kantina røykernes siste skanse?

Som alle sikkert vet er det få steder igjen for røykerne i dag. De må stå ute i isende kulde og søkkregn. For de av oss som ikke røyker, er det selvfølgelig positivt at vi slipper å puste inn giftstoffer hvor hen vi går. Men det har ikke alltid vært slik. Her får dere en smakebit på hvor ille det var før.

Republisert i Husbjørnen nummer 5, 2006

Det blir stadig flere her i verden som ønsker å oppholde seg i ikkerøyker-atmosfære (jfr. tog, fly.), men altså hvis man ønsker å fortære sin matpakke i 1.etg. i Abels tårn og går inn i den derværende kantine oppdager man:

- Liten avdeling med små bord til ikke-røykere.

- Stor avdeling med store bord til røykere.

Kan dette skyldes:

1) Det antas at det er flere røykere enn ikke-røykere på mat.nat.

2) Røykere er mer fanatiske og må røyke under lunchen, samtidig er de såpass populære mennesker at de trekker med seg en del svakere ikke-røyker sjeler inn i stanken. Disse er da ikke så innbitte i sin holdning og de har et sterkt behov/ønske om sosialt samvær med de omtalte røykere. Dette overskygger da vemmelsen ved stanken.

3) Vil ikke personalet ha røyklukten i nærheten av disken.

4) Det er bedre plass til askebegrene på de store bordene.

Det finnes sikkert flere grunner, men slik situasjonen er nå tvinges grupper av sosialt anlagte ikke-røykere (da grupper på mer enn fire personer) inn i et dødelig miljø.

De små bordene er også for sikkerhetsskyld festet fast i gulvet, så ikke-røykerne ikke kan gruppere seg i sitt rette miljø.

Er matte-kantina røykernes siste skanse?

Emneord: Husbjørnen 2006, Husbjørnen for n år siden
Publisert 12. mars 2008 16:36 - Sist endret 15. nov. 2011 21:35