Matoppskrift

Fra Husbjørn nummer 3, 2006

Dette er Idealet!

Basisingrediensen i denne oppskriften er studenter. De skal gjerne være så ferske som mulige. Noen mener at det fungerer best ved å bare plukke ut realister, men jeg mener at å blande en anelse humaniora i oppskriften bare gjør den bedre.

Først må de forberedes. Dette gjøres best ved å la dem bli funksjonærer. Denne prosessen er nødvendig for å gjøre dem mer "mottakelige" for de neste stegene. La studentene være dette i minst et halvt år, ellers blir de ikke "mottakelige" nok. Vær også forsiktig med å overøse dem med arbeid. Det er viktig at de trives.

For å holde smaken ved like, og for å holde interessen til studenten oppe, er det viktig å introdusere dem for nachspiel så fort som mulig. Gjerne mange og lange. For å godgjøre dem, så putter du inn bayer. Masse bayer. Og pils skader heller ikke. "Ja takk, begge deler". Du vet det har riktig effekt hvis de absorberer mer og mer øl over tid.

"Så juksar vi litte granne," vi hopper frem et halvt år i tid og tar en ny titt på studentene våre. De burde nå være etablerte både som studenter og som interne. Nå er det på tide å gi dem et verv. Gjerne et tungt verv som samtidig er kjempesosialt. La dem ha slike verv i et nytt halvår. Det er kanskje verdt å nevne at du ikke trenger å røre studentene sammen med øl lenger. Plasseres de i samme bolle, skal nå studentene klare å absorbere ølet selv.

Så jukser vi en gang til, og går et nytt halvår frem i tid. Nå burde retten begynne å nærme seg det vi er ute etter. Noen vil kanskje bli litt bredere, mens andre igjen vil få skikkelig skjeggvekst. Dette er slik det skal være, så det er ingen grunn til å tro at retten er ødelagt.

Nå er det på tide å gi studentene et nytt verv. Dette skal være litt mindre krevende, men dog også noe mindre sosialt enn det første. Hver av studentene burde nå alene klare å absorbere en bolle full av øl. Hvis du tror at den er klar, så er det absolutt noe du burde gjøre. Mengde øl er det eneste som setter grenser for moroa du kan ha med denne oppskriften.

Så hopper vi for siste gang frem i tid. Retten burde nå være klar. Gå over studentene dine og finn ut hvilke som er klare. Dette gjøres ved å teste. Er studieprogresjonen lav? Blir studenten irritert hvis du påstår at Ringnes er en like ålreit øl som Frydenlund? Hvis svaret er ja på begge, er den ferdig. Hvis den i tillegg ytrer ordene: "Den gang jeg var kjellermester" eller lignende i løpet av en samtale, ja da er all tvil borte. Voila: Du har nå klart å lage en gammelintern.

Emneord: Studentforeninger, Husbjørnen 2006 Av Jonathan Feinberg
Publisert 9. feb. 2007 10:43 - Sist endret 15. nov. 2011 21:28