Kulturens Tempeltjenere

Du har sett dem. Gule er de, og grønne og sorte. Sannsynligvis spilte de liflige toner med vekslende besetning mens de ambulerte rundt på Blindern.

Fra Husbjørnen nummer 5, 2006

Mange vet kanskje ikke at Mat.-Nat. ikke alltid har vært velsignet med en kulturbærer av et slikt kaliber. Det hele startet da Realistforeningen i 1971 skulle arrangere sitt sedvanlige Biørnegilde. En gruppe realister, i samråd med en kasse Frydenlund, fant ut at de ville danne et orkester i den anledning.

Biørnegildet ga blod på tann, og dermed fikk Mat.-Nat. sitt eget studentorkester. Siden gikk Biørneblæs sin kabanossagang på utallige RF-arrangement, så som Høstpølsefest.

"Men jeg er vant til at korpsuniformer er stygge. Hvorfor er Biørneblæs så flotte?" spør du deg kanskje. Vel, for det første er de ikke et korps, men et orkester. Derfor har de orkesteruniformer, som kan være så fine de vil. For det andre har det ikke alltid vært slik. Da Biørneblæs var små, hadde de etter sigende sorte og hvite uniformer, akkurat som Socialoeconomisk Selskabsorchester, men etter at de hadde vokst noen år var de klare for å springe ut i full blomstring. På denne tiden var SuperMargrete med i orkesteret. Legenden sier at hun kom over en annonse som averterte et parti rønne bukser til salgs. Hun sprang sporenstreks inn i nærmeste telefonkiosk, og skiftet uniform på hele orkesteret. Dette er en bedrift ingen andre superhelter har vært i nærheten av å kopiere. Plutselig passet uniformene til Biørneblæs' fane. Den er nemlig gul og grønn, og basert på designet til bamsemumsposen slik den var på syttitallet.

Hva gjør så dette fantastiske orkesteret?

Som studentorkestre flest, er Biørneblæs glade i å spille musikk. Besetningen er en liberal janitsjarbesetning. De spiller variert musikk, men fellesnevneren er at det er musikk som er gøy å spille. Den musikalske bakgrunnen til utøverne varierer veldig, du finner alt fra nybegynnere til elitedivisjonsmusikere og tidligere gardemusikere.

På torsdager spiser Biørneblæs middag på Frederikke Mathus klokken fem. Klokken seks har Biørneblæs' styre møte i Grava, som er navnet på øvingslokalene. Alle medlemmer har tale- og drikkerett på møtene. Klokken sju begynner orkesteret å spille. Dette holder de på med til omtrent ni. Da er det pause, og medlemmene slår seg ned i sofaene i Grava. Der er de sosiale og har det hyggelig helt til det er på tide å gå. Innimellom synger de sanger også.

Fra tid til annen reiser de også på turnéer, både til inn- og utland. I vinter var de i Göteborg, og i sommer var de i København. Hvert semester er det studentorkesterfestival, og i høst arrangeres den i Oslo og Ås. Da kommer studentorkestre fra hele landet, og kanskje også utlandet, til hovedstaden for å ha det gøy. Dette er en tre dager lang fest, som ofte er opphav til gode historier. Hvis du synes Biørneblæs virker som en spennende forening, er det bare å dukke opp i Grava en torsdag kveld. Grava befinner seg i Fysikkbygget, rett under pendelen, vis á vis Blindernkjellern. Biørneblæs har egne instrumenter som kan lånes dersom man ikke har selv.

Spørsmål kan rettes til adm.dir Silje Bjølseth, (silje.bjolseth@astro.uio.no), eller til undertegnede, Pål Enger (paalen@ifi.uio.no)

Emneord: Husbjørnen 2006 Av Pål Enger
Publisert 24. nov. 2007 23:57 - Sist endret 10. mars 2009 13:31