Nye interne websider ved Institutt for Informatikk

Våren 2003 ser slutten på de gamle offentlige godkjentlistene ved institutt for informatikk. Kurskritikken ligger ikke lenger på en obskur url under fagutvalgets sider. Rykter går om et forsøk på å sentralisere visse databaser ved instituttet... og noen snakker om "ekornpost"...

Hva er det egentlig som skjer? Jo, institutt for informatikk har fått seg interne websider. Her kan du få vite om du har fått godkjent obligene dine, samt utføre kurskritikk. Opsjonene "ekornpost" og "databaser" finnes også, men inntil videre er det ukjent hva disse kommer til å brukes til.

Gruppelærere må vinke farvel til sitt gode gamle godkjentlisteprogram. Nå må de logge seg inn på de interne websidene for å godkjenne obliger. Systemet ser for gruppelæreren ganske likt ut som det gjorde før, bortsett fra overgangen til webgrensesnitt da. For de som ønsker å se om de har fått sine obliger godkjent har ting endret seg ganske mye. Nå får du alle godkjentlistene dine på et sted, hvilket jo kan være veldig greit. Dessverre har instituttet fått klager på at godkjentlistene har ligget åpne, så nå får man ikke lenger se om medstudenter har fått godkjent obliger.

Vi har kontaktet Bente Aasgaard ved instituttet for å spørre om det er noen forventede problemer med det nye systemet. Og det er det til gangs! Faktisk har de allerede fått inn flere feilmeldinger. Først støttet ikke programmet nok obliger, men dette er visstnok fikset nå. Et annet problem er systemet ikke virker for den mest brukte nettleseren på ifi: Netscape 4.79. Visstnok er dette relatert til mangel på cvs-støtte. Det eksisterer ingen planer om å fikse dette problemet, så hvis du vil inn å se på de interne websidene -spesielt hvis du vil gjøre noe som har med obliger å gjøre- så anbefales opera... eller til nød Internet Explorer, men det har vært rapportert feil med dette også.

Hva med kurskritikken? Jo, den er også fornyet! Men intill videre så har ikke fui klart å registrere hvem som har hvilke kurs, så det eneste interresante man kan se på her er en liste over kjente feil og mangler. Et problem eksisterer med at noen brukere har flere brukernavn. Disse vil kun få lov til å aksessere kurskritikken med det første av sine brukernavn, intill de har klaget til FUI. I tillegg må man fortelle systemet om man er gutt eller jente for hvert eneste fag man kritiserer. Dette kan antagelig bli litt tungvindt i lengden.

Hva er så "ekornpost" og "databaser"? Vel, det vet vi ikke enda, men det spekuleres i at ekornpost kan være en eller annen form for intern mail, eller at det eventuelt skal bli en måte å sjekke ifimailen over web. Databaser er muligens stedet man skal aksessere de databasene som man bruker i fag som inf102 og inf212, men man får vente og se. Husbjørnen's skribenter har ikke klart å finne ut nøyaktig hva dette skal være i skrivende stund.

Men godkjentlistene er altså den tingen som er mest ny, og den som det antagelig kommer til å være mest problemer med intill videre. Likevel, de gruppelærere som husbjørenen har vært i kontakt med har ikke hatt noen alvorlige problemer.

Så hvis du tar informatikkkurs er det bare å logge seg inn på https://wwws.ifi.uio.no og ta en titt på det nye systemet. Finner du feil bør de rapporteres så snart som mulig!

Emneord: Ukorrigert, IT-systemer ved MatNat Av Sigmund M. Nilssen
Publisert 7. feb. 2003 16:33 - Sist endret 10. mars 2009 13:31