Informasjonsmøte om Kvalitetsreformen ved Institutt for Informatikk

Kvalitetsreformen kommer, og det er lite å gjøre ved det. Torsdag 21/11 ble det holdt informasjonsmøte om den ved Institutt for Informatikk, og for en gangs skyld ga den et brukbart godt inntrykk.

Fagutvalget ved Informatikk (FUI) holdt 21/11 informasjonsmøte om kvalitetsreformen. Oppmøtet var godt, men ikke helt av samme dimensjon som det overfylte møtet i Aud 1 på VB for en stund siden. Kanskje begynner folk å skjønne hva reformen fatisk vil innebære? Uansett var det nok mennesker til stede til at det var en god ide å holde møtet.

Nå var undertegnede ikke til stede på infomøtet i Sofus Lie's Auditorium nylig, så for meg var det mye nytt. Og mens jeg må innrømme at jeg har hatt et negativt syn på kvalitetsreformen siden første gang jeg hørte om den, så ble inntrykket noe bedre etter dette møtet.

For det første fikk jeg inntrykk av at ting ikke skal bli fullt så strikse som det tidligere ble gitt intrykk av, studentene skal fortsatt ha mye frihet. Nå tok de som informerte alle forbehold, og i tillegg kan jeg ha misforstått ting, så det som står her kan ikke taes for god fisk: Det er kun mine inntrykk etter å ha vært på dette møtet.

Det begynnte med mye snakk om struktur-delen av reformen, og her var det mye lovende. Mens de nye bachelor-løpene kanskje kan virke litt unødvendige, så ser det ikke ut til at det blir så veldig mye nytt. De tingene de skal styre styres i dag allerede av valg innenfor spesielt studieretningsgruppe. I hvertfall på IFI, men dette informasjonsmøtet
var jo spesielt for ifi-studenter, så man må regne med en vinkling mot dem. De nye mastergradsløpene på informatikk virker vettuge (i motsetning til mye av reformen), og på noen måter synes i hvertfall jeg at den nye oppdelingen er mer naturlig enn den gamle. Nye løp, som for eksempel et hvor utenlandsstudier er obligatoriske, virker
interresante.

Når det gjelder overgangsordninger ble de samme gamle løftene gitt: Studenter skal ikke tape tid, man skal ikke ha noe problemer med å bli ferdig med en grad, og så videre, og så videre. Men likevel, man sitter igjen med en følelse av at dette er noe man ikke har tenkt så mye mer over enn: "det går vel bra". Som det ble sagt på møtet, det er viktig at vi som skal inn i dette her sender mail om hver minste lille ting som er uklart. Så sett i gang alle sammen, hvis du er usikker på hvordan overgangen blir for akkurat DEG, så skriv en mail. Lurer du på hvem du skal sende til kan du spørre på instituttet ditt, eller bruke skjemaet som du finner på http://www.matnat.uio.no/studier/reform/mail.htm

På slutten av møtet ble det snakk om kvalitetsdelen av reformen. Som alltid ble det ikke så mange svar, og det var tydelig at man ikke var helt beredt til å svare på disse spørsmålene. En ting som ble sagt var at en ordning med "gulrøtter" var under utvikling for å få bedret forelesningene: I dag spiller det ingen rolle for den enkelte foreleser hvor godt han underviser. Man arbeider med å få til et system som belønner de som faktisk legger arbeid i undervisningen. Detaljer om dette ble ikke gitt.

Alt i alt gikk jeg fra møtet med et litt bedre inntrykk av kvalitetsreformen enn jeg hadde da jeg kom. Noen ting de gjør virker faktisk som om det kan være for det bedre, men man kan lure på om en total omlegging faktisk var nødvendig. Uansett, reformen kommer, og vi får bare gjøre det beste ut av det. De nyeste opplysningene tilsier at det kanskje ikke blir så ille likevel, i hvertfall ikke på institutt for informatikk.

Emneord: Husbjørnen 2002, Kvalitetsreformen Av Sigmund M. Nilssen
Publisert 21. nov. 2002 15:00 - Sist endret 10. mars 2009 13:30