Upolitisk grunnforskning?! -er det overhodet mulig?

I gårsdagens nummer av Husbjørnen ble grunnforskning presentert som fri fra politisk og økonomisk påvirkning. Men er nå egentlig dette sant?!

Vi liker å tro her hjemme i sosialdemokratiske Norge, at staten er objektiv, upartisk og rettferdig. Men det er en myte. Vi liker å tro her oppe på Blindern, at Universitetet er kunnskapens høyborg, at vi driver med noe som er godt og sant alltid, og at vi kan jobbe med våre små interesseområder i fred og ro fra sånne smålige hensyn som politikk og økonomi.

Men forskere trenger mat de også, det er ikke mulig å leve av forskning, luft og kjærlighet alene. Forskerne får penger fra Universitetet. Men Universitetet er jo en upolitisk og objektiv institutsjon?! Vel, jeg skal ikke en gang begynne der. Jeg skal følge pengeflommen videre, for det er nå en gang den veien forskningen må følge. Dessuten blir det hele litt mindre plagsomt for hverdagsillusjonene våre, siden pengene ikke kommer fra Universitetet i seg selv. For hvor får Universitetet penger fra? Jo de får penger fra Staten, den presumptivt objektive og rettferdige Staten. Staten styres av politikerne, som styres av forsiden på VG og Dagbladet og de siste politiske meningsmålingene... Hørte jeg objektivt? rettferdig? ehh... hva med konsekvent da?!

Henger du med? Eller synes du at jeg er urettferdig når jeg sier at forskningen er IKKE KAN være upolitisk?! Akay, jeg skal gå litt mindre tabloid til verks her, men hvilken vei pengene kommer fra er viktig, husk det når du leser videre.

Hvor mange år tror du det tar å bygge opp et solid forskningsmiljø? 10-20 år kanskje?! Min gjett ligger rundt der. Hvis man ønsker å bygge opp spisskompetanse på et felt tar det mange år å bygge opp et forskningsmiljø, en god dynamikk og et navn. Mens forskningspengene kommer fra politikerne, som sjelden har tidsrammer på mer enn en valgperiode.

Nå for tiden er det for eksempel hype med IKT, vi skal ha forskning på IKT hit og IKT dit. Det pøses inn penger, ganske ukritisk også faktisk etter min mening. Delvis kommer det for mye penger som skal brukes opp på for kort tid, og delvis er de som finansierer prosjektene ekstremt ukritiske til hvordan de brukes. Det viktigste er liksom hvor mye datautstyr vi kjøper, ikke hva vi skal bruke det til. I forskningsøyemed altså. Men disse pengene vil ikke renne ned over forskningsnorge i mer en et par-tre år til, maksimum. Hva kommer så? Hva skjer med de fagområdene man har begynt å bygge opp? Hvordan finansieres forskningen på området videre?

Men dette var prosjektpenger, prosjektpenger er liksom politikernes lille påvirkningsmulighet. De andre pengene som Universitetet får til daglig drift styres jo ikke slik av dem i detalj.Men disse pengene må fordeles de også, mellom institutter og fagmiljøer. Noen må bestemme hvem som skal ha hva, og noen må ha en grunn til å bestemme slik de gjøre. Hvorfor får noen institutter så mye, og andre så mye?! Hva ligger til grunn for fordelingen? Terninger kanskje? Neppe. Noen driver politikk på Blindern også.

Universitetet må hele tiden bevege seg i et samfunnsrom der ulike interesser trekker og drar i hver sin retning om hvem som skal få hvilke penger. Fagforeninger, fagmiljøer, Stortinget, byråkrater og det allmenne politiske klimaet i landet er alle ting som påvirker hva vi forsker på og hvor mye. Hva ville for eksempel ha skjedd dersom noen fikk det for seg at de skulle forske på kreasjonisme i Norge i dag? Ville de fått penger? Ville de fått jobb på universitetet?
Neppe...

Er forskningen og undervisningen på Blindern upolitisk og hevet over økonomiske interesser?
Neppe...

TANSTAAFL!