Studentforeningen Verdande

Verdande er en studentforening som består av en gruppe kvinnelige informatikere som gjør en innstats for jentemiljøet på Ifi(Institutt for informatikk).

Verdande har som tradisjon å arrangere forkurs i forkant av hvert semester. Forkurset er for de som skal begynne å studere informatikk, og er åpent for begge kjønn. Forkurset har som mål å gi studentene en mykere start på informatikkstuidiet og skape et sosialt miljø allerede fra først stund.

I tillegg til forkurset arrangerer Verdande flere andre kurs i løpet av semeteret. Dette semesteret står blant annet UNIX-kurs og Hardwarekurs på programmet. Tidligere semestere har det blitt arrangert kurs i HTML, java, Perl og oppsett. Kursene er åpne for begge kjønn, men har jenter som målgruppe. Målet er å kurse jentene i ting som er "ikkefagligdill" som guttene gjerne kan fra før.

Verdande samarbeider også ofte med Cybernetisk selskab(Cyb, som er den andre studentforeningen på Ifi) og arrangerer fester. De to siste semestrene har de blant annet arrangert fester i RF-kjellern og /local/pub/(pub som arrangeres i bomberommet på Ifi). Verdande har også noen egne arrangementer, som pizzakveld(åpen kun for jenter!), hytteturer, jule- og sommeravslutning.

For mer informasjon:

Emneord: Studentforeninger, Kommunikasjonsteknologi Av Maja Farup