Stamceller på godt og vondt

Forskning på stamceller har et utrolig potensiale innenfor det medisinske området. Men hvordan stiller dette seg etisk/moralsk mot samfunnet?

<p>Trykk &#39;Reload&#39; fo &aring; se animen igjen</p>

Drømmen om å dyrke organer, kurere hjertesykdommer og kreft er nærmere enn noen gang.
En celle blir til flere, flere blir til mange, cellene differensierer til det vi trenger der og da.
For litt over 2 år siden klarte forskerene endelig å isolere en stamcelle fra benmargen til et menneske. 18 år tidligere holdt man på med utvikling av modeller til kultiverende hudceller. Dette kunne hjelpe mange pasienter med store brannskader.

Hva er så stamceller ? Enkelt forklart kan man kalle de grunnceller, dvs de cellene man 'starter med', de cellene som utvikler seg til å bli andre type celler, slik som hudceller, blodceller osv. Etter utvikling finnes stamceller bl.a. i benmargen og blodet.

• stamceller kan replikere som udifferensiertprimitive celler.
  • Med "rett" dyrking, kan stamceller differensiere (utvikle seg) til nesten hvilken som helst type celle i menneskekroppen.
  • Stamceller kan man finne i beinmargen og blodet, men disse er skjeldne å finne.
  • Rundt 1981, klarte forskere å kultivere stamceller tatt fra embryo i mus!
  • 6 November 1998, klarte James Thompson og hans arbeidskollegier, å isolere en human stamcelle.
    At utvikling av organer fra en enkel celle, kurering av kreft osv. vil være av stor nytte for menneskeheten er det ingen tvil om! Derimot må vi spørre oss om det er etisk riktig å f.eks. la kjøttstykker vokse på trær..? Ønsker vi 'genbanker' som har tilgang til å lage ditt hjerte, din hånd, dine celler?
    Om dette er pandoras eske eller den hellige gral gjenstår å vite. Det vi da står igjen med er et behov for mer forsking på temaet.

Onsdag 21/2-01 klokken 15.15 i aud 3 (biologi-bygget) skal foredragsholder Ole Johan Borge fortelle mer om stamceller, og deres nytte/besvær.
Jeg gleder meg i hvert fall :)

Emneord: Bioteknologi Av Kurt Bohmann
Publisert 21. feb. 2001 12:02 - Sist endret 15. nov. 2011 21:15