Proton

Innerst i kjemibyggets irrganger finner man et relativt romslig og hyggelig kontor. Tommy Lee Jones dekker døren i sort dress med pulsgevær.

Kjemiforeningen på Uio ble stiftet på 30 tallet og ble den gang oppkalt etter det nyoppdagede protonet. Foreningen var i nedoverbakke som med så mange andre realfagsforeninger, men ble reddet av entusiastiske hovedfagsstudenter. Ofte er det motsatte tilfellet i andre foreninger, hvor nettopp folk slutter i foreningsarbeidet når de begynner på hovedfag.

Proton arrangerer minst en fest i semsteret som vanligvis
involverer en form for shotløype. Med ikke akkurat lite tilgang på billige arcusprodukter tilsatt alskens rare ingredienser løper folk rundt i kjemibyggets labyrint i håp om å finne frem til neste post. Fantasifulle innslag som "Tørriscurling" og "Bløtkakekasting på lederen" spriter det hele opp.
De har også arrangert større tilstevninger som "Chaos Engine" - et arrangement hvor det var over 700 tilstede!

På filmaftene har de vanligvis aktuelle filmer. De arrangerer også pop.vit.foredrag og ekskursjoner til kjemirelaterte bedrifter. For tiden jobber de med å få permantent festlokale som vil være også åpent på dagen for kollokvier og lignende.

Vi synes det er kjempegøy! Hva med deg?
Bli med!

Emneord: Mangfold på MatNat