Øl og logikk

Definisjonen på 'øde' kan gjerne starte med "Slik Sognsveien ser ut når man har tatt en halvliter(TM) i kjellern og er trøtt og sliten og drømmer om å se en hel kø av ledige drosjer stå og vente på seg".

Tirsdag natt var Sognsveien øde. Veldig øde. Ikke bare glimret de ledige taxiene med sitt fravær, men det var rett og slett ikke en bil å se. Hvorfor lokalbefolkninga rundt Ullevål Hageby maser på at de må ha 40-sone for å minske trafikkstøyen virket ikke opplagt. Hadde det i tillegg hengt en ribbe-eim i lufta og det hadde vært litt mindre snø så kunne man nesten trodd det var julaften.

Det er et velkjent fenomen at ventetid på buss alltid kan forkortes ved at en eller annen desperat jævel tenner seg en røyk. Hvis ingen røyker, vil bussen uansett komme når det har gått 19 minutter forbi tidspunktet den lille nedtaggete rutetabellen har antydet. Og det vil alltid passere minst tre busser i den motsatte retningen. I det hele tatt er det mye vitenskap rundt bussdynamikk, sannsynligvis ett av fagene oppe på nordre Blindern.

Men hva med drosjer?

Det forkom oss fullstendig opplagt at den mest sannsynlige
kausalitetssammenhengen for å framprodusere ledige drosjer ville være om vi la oss ned på rekke og sperret veien. Denne glimrende idéen var muligens noe inspirert av den ene halvliteren(TM) fra RF-kjelleren, men som vi nå skal se fungerte den helt ypperlig etter en liten justering.

Se nå: Knapt hadde vi lagt oss ned på veien før det dukket opp en bil. Riktignok kjørte den i feil retning, og hadde feil farge på lyset på taket. Det hindret den dog ikke i å kjøre over i feil kjørebane for å slå av en prat.

Av en eller annen mystisk grunn syntes Onkel at det var helt logisk å stå i feil kjørebane, avdelt med midtrabatt og det hele, og argumentere i retning av at det ikke er noe smart å sperre veien. Logikken rundt hvordan man kan skaffe drosje syntes heller ikke forståelig for gutta i uniform.

Resten er jo opplagt. Med slik sperring dukka jo taxien opp på et blunk, ikke bare med lyset på, men i riktig retning. Hvor mange ledige taxier kjører oppover mot Ullevål klokka to på en tirsdags natt? Dette fenomenet var jo helt klart framprovosert av vår brilliante
forskningsteori.

Dessverre er problemet her som alltid med forskning; man finner ut ting som er vanskelig å anvende i virkelighetens verden. Neste prosjekt er derfor selvsagt å finne ut hvordan man lettest får tak i en politibil hver gang man er i drosjenød. Frivillige som ønsker å stille seg til rådighet for forskningens beste kan møte opp etter Klovner i Kamp-konserten på torsdag.

Av Åsa Holtsmark
Publisert 21. feb. 2001 16:04 - Sist endret 10. mars 2009 13:31