Klovner i Kamp og Oslo Fluid

Pga. gastronomiske forsinkelser kom artistene en halvtime for sent, og jeg måtte ta et lynintervju. Det var heldigvis langt nok til bevise at de er to svært talentfulle og oppadgående band.

Oslo Fluid er et musikalsk innovativt band som blander inn elementer fra funk, jazz og soul, mens Klovner i Kamp er et mer tradisjonelt HipHop-band med damehistorier, gutteprat og annen morro. Dette viser en stor musikalsk spennvidde, i og med at mange av gutta er med i begge bandene.

De som var til stede på intervjuet - Alis, Dr. S, Dane, Mojo og Dj Goldfinger - beviste en gang for alle at utdannelse ikke er i veien for å være kul. Alis har gått på musikkhøyskolen, Dr. S er ferdig utdannet lege om et halvår, Mojo har hovedfag musikk, Dane går på skole i Danmark og pendler til Norge hver helg, og Dj Goldfinger har hovedfag i sosialantropologi fra Blindern.

Å rappe på Norsk var helt naturlig for KiK, da det er morsmålet og lettest å kommunisere på. Norsk rap innebærer imidlertid at artistene virkelig har noe å komme med, og ikke bare kjører på med "gun´s & hoe´s". Flere av artistene vokste opp på Jokke og RagaRockers, band som beviste at det
virkelig kan swinge på norsk. Siden ingen andre hadde forsøkt seg på seriøs Norsk rap måtte gutta lære seg det sjøl.

Gutta er faktisk godt kjent her. Som små snek de seg inn i RF-kjelleren, hvor man aldri sjekket leg, og drakk billig øl.

Fra nå av går det rett oppover med begge bandene, så med tid og stunder vil de ikke bare skape verdensfred, men også verdensherredømme - og hvis høyere makter vil - legalisering av bart!

Emneord: Bjørnegildet 2001, Konserter og arrangement
Publisert 22. feb. 2001 22:38 - Sist endret 15. nov. 2011 21:14