Instrumenteringssamfunnet

Instrumenteringssamfunnet går kort og godt ut på at alt er koblet opp mot alt.

Fra før har vi mikroelektronikk, bruken av små elektroniske dingser i andre større dingser er noe vi benytter dagelig. Alt fra videoer til kjøleskap inneholder små mikroprossesorer. Sist vi ble oppmerksom på dette var i 1999, da gamle Cobolt-programmerere klarte å overtale en hel verden om at disse småsakene ikke ville klare tusenårsskiftet. Det neste logiske skrittet blir at ting også utstytres med sensorer som tar inn informasjon og sende den videre til en relevant mottaker. Eks. I "fremtiden" kan bilen ikke bare kjøre selv v. hjelp av interaksjon med andre biler og sensorer i og rundt veibanen, den kan også selv bestemme når den trenger mer brensel og svinge inn på passende påvfyllingsstasjon, hvor den allerede har gitt beskjed til pumpen om hvor mye og hva slags drivstoff den vil ha.

Det første eksemplet på denne nye teknologien er allerede i bruk.Bluetooth, som snart er klar vil koble mobiltelefoner, skrivere, pc-er og servere sammen i trådløst nettverk.

Publisert 19. feb. 2001 21:46 - Sist endret 10. mars 2009 13:31