Det informerte samtykke er til for å forsikre deltakerne i et eksperiment om at han/hun har informasjon om forskningen og dets fordeler og ulempe. Personen skal være i stand til å forstå den gitte informasjonen og være til å ta en avgjørelse for å bli med på eksperimentet eller ikke.
I noen tilfeller, som f.eks i noen antropologiske eller
psykologiske eksperimenter, kan det være vanskelig eller
umulig på forhånd å få et informert samtykke; dette kunne
rett og slett ødelegge noen av eksperimentene dersom
personen var informert om forskerens intensjoner. I slike
tilfeller kan det være nødvendig å føre folk bak lyset.
Uansett er det mulig å få en modifisert form for samtykke, et
ex post facto samtykke, altså en godkjenning av forskningen
etter at eksperimentet er avsluttet.
Selv om en modifisert form for samtykke ofte sparer tid og
penger, er det svært viktig å bruke hele konseptet
når det er mulig, da en modifisert form kan gi uønskede
skadelige effekter.
Et godt eksempel på dette er Milgrams lydighetsstudier, hvor
deltakerne ble beordret til å torturere andre mennesker.
Deltakerne trodde de deltok i et annet studium, hvor de
skulle være forskernes hjelpere til å dele ut straff, som
skulle vise effekten av straff på læring. Deltakerne ble
oppfordret til å dele ut så mye straff som de trodde
nødvendig, uten noen form for grenser. Det viste seg at
deltakerne under forståelsen av at det var i forskningens
navn gikk så langt i sin entusiasme at de kunne godt ha drept
de som fikk straffen, hvis det ikke hadde vært skuespillere
som hadde den rollen å late som de ble straffet. Deltakerne
ble oppfordret til å opptre uetisk, og dette hadde betydelige
konsekvenser, dersom noen av dem fikk store psykologiske
problemer.
Når vi nærmer oss konseptet Gen-etikk har den etiske delen i
stor grad kommet "på etterskudd" i forhold til de siste tiårs
raske utvikling innen genetisk vitenskap. Vitenskaps- så vel
som legfolk er ofte enten i villrede om moralske
implikasjoner av for eksempel genterapi eller kloning, eller
de trekker bastante, men lite funderte slutninger om
tillateligheten og ønskeligheten av slike nye praksiser.
Genetikken har utfordret vårt tradisjonelle rammeverk for
etisk tenkning, for eksempel når det gjelder menneskers
eksistens, identitet og antall. Disse tre faktorene var
tidligere "selvsagte", men er det ikke lenger i kraft av den
moderne genetikk. Dette har brakt frem en ny form for etikk
"gen-etikk".
Genteknologi gir oss muligheter vi aldri har hatt før, og som
all ny teknologi kan den virke skremmende, og som all ny
viten kan den også misbrukes.
For tyve år siden virket ideen om å lage et nytt menneske
helt fjernt, samtidig ble vår intelligens og kreativitet
stimulert av den muligheten. Vi kjenner alle til et av
tidenes største litteraturverk Frankenstein.
Plutselig står vi i den situasjonen at vi kan, hvis vi vil,
lage vår egen Frankenstein, hvis vil vi!
Er vi kommet på det nivået at vi er begynte å leke Gud, eller
har Nietzche rett, er Gud død? Har forskningen tatt over?