Er realister mangelvare?

Vi trenger realister. Firmaer skriker etter realister, vi utdanner oss som aldri før, men fortsatt er det mangel på oss. Har ti år med polsk tegnefilm på barne-tv for alltid ødelagt oss? Vi ler fordi amerikanerne er så dumme, så switcher vi over til Hotel Cæsar.

Bare her på Mat.Nat har vi ledige plasser hvert år, mens folk tar to år på privatgymnas for å slippe inn på andre fag. Kanskje er enkelte så opphengt i status, at ikke bare mobiltelefonen og tyggismerket må være riktig, men også studiet? Vi mener iallefall at det er feil prioritering. På Mat.Nat lærer man (hvis man vil) de evner og egenskaper man trenger i arbeidslivet. Det mest grunnleggende enhver student på Mat.Nat lærer er at du MÅ være kritisk, sjekke sannheten i alle utsagn, tilogmed når du ikke vil. Desverre blir folk skremt av selvstendig tenkning, folk vil følge, være like, ikke skille seg ut. Livstilsblader forteller folk om de er suksessrike, hva du må drikke, spise, ha på deg, studere med. De verste forteller deg tilogmed hvem du bør tilbringe livet sammen med og hvordan du skal få god sex! Finn det ut på egenhånd, forsk på det! Det er en ekte realists innstilling det!

Vi skal jo ikke se bort ifra at behovet for realister har vokst, at den store mangelen idag ikke er på grunn av mindre interesse enn før. Samfunnet trenger folk som kan løse problemer, fordi så mange trenger løsninger levert på døra! Det er vel derfor at arbeidslivet har oppdaget at realister er en viktig ressurs. Ekte realister er ikke følgere, de er skapere. Oppfatninen av verden idag er skapt av realister. Hadde realister vært følgere som alle andre, så hadde den mørke middelalder kanskje aldri tatt slutt.

Så studer realfag, for husk at etter den mørke middelalder, tok det 400 år før folk begynte å akseptere de tusener av år gamle prinsipp vi idag tar for gitt. Utvikling kan gå begge veier.

Emneord: Realfag og samfunn Av Peter Brekken, Maria Matthiasdottir
Publisert 21. feb. 2001 17:59 - Sist endret 10. mars 2009 13:30