Er det noen forskjell på vitenskap og andre religioner?

Først vil jeg bare si til mitt forsvar si at jeg står inne for det som står i denne kommentaren, men jeg hadde ikke tenkt å skrive den, ikke til Bjørnetjenesten. De andre utfordret meg, og som vanlig er jeg dum nok til å akseptere utfordringer.

Jeg lærte en del om hva religion er i India, jeg måtte dit, for du lærer ikke hva religion er i sekularistiske og protestantiske Norge. Vi er for opphengt i det protestantiske idealet om dyp, personlig tro. Religionen er et filter mennesket bruker på virkeligheten for å avgjøre hva som er egentlig er virkelig og hva de grunnleggende verdier i tilværelsen er. Religionen er et kunnskapssystem som aldri kan skilles ut som en autonom del av kulturen.

Hva er så vitenskap? Oppslagsverk var ikke så hjelpsomme der, de forklarte meg at vitenskap er å bruke vitenskapelig metode for å avgjøre gyldigheten av noe. Sirkulærargumentasjon tror jeg de kalte det på Ex.Phil. Hva som er virkelig, gyldig og verdifullt i et samfunn er altså avhengig av hvilket filter man bruker. Jeg går ut i fra at vi er enige om at både vitenskap og religion er slike filter, uten at vi tar noen videre stilling til systemenes verdi eller gyldighet.

Som de fleste systemer er de ikke allmenngyldige, religionssystemene forholder seg til helt konkrete kulturprosjekter. De siste 2-3000 årene har vestens kulturprosjekt vært å definere, kategorisere, systematisere. Det hele begynte med grekernes problem med forgjengeligheten. De klarte ikke å akseptere Heraklits panta rei-uttalelse. Vestens appolinske prosjekt var i gang. Her kom vitenskapen inn, den ble utviklet nettopp for å møte kulturprosjektet som startet hos de gamle grekerne.

Mennesket er en forunderlig skapning, vi kommuniserer ved hjelp av symboler, hele vår tolkning av verden er basert på å tilordne symboler og så bruke til å forstå. Vi er ikke i stand til å ha direkte tilgang til det som er rundt oss. Mellom oss og verden står symbolene som en slags proxy-server.
Vi utvikler stadig nye proxyer, etter hvert som de gamle proxyene mister sin verdi utvikler vi nye og mer komplekse systemer for å kunne lære mer om verden vi er prisgitt på godt og vondt. Det er her religionene kommer inn, de er symbolsystemer for å forklare og validere. Når de har forklart det de kan og vi ikke lenger klarer å skape mer gyldig kunnskap ved å bruke systemet, så vokser det frem et nytt system. Vitenskapen er bare det foreløpig siste av slike kunnskapssystemer i en lang rekke.

Emneord: Realfag og samfunn Av Lene Johansen
Publisert 20. feb. 2001 19:07 - Sist endret 10. mars 2009 13:30