Bioinformatikk: Hva kan datamaskinene gjøre for kreftforskningen?

Bioinformatikk er et fagfelt som kom til verden på begynnelsen av 90-tallet. Innen for eksempel genteknologi har bioinformatikk fått en meget sentral rolle.

I disse dager står kreftforskningen meget sentralt. Å kartlegge alle genene slik at man finner ut hvilke gener og hvilke genkombinasjon som gir hvilke typer kreft vil fore eksempel være et stort skritt innen kreftforsningen.

Problemet i dag kan ofte ligge i at medisiner som virker bra på en pasient med et bestemt symptom, ikke alltid trenger å virke bra for en annen pasient med de samme symptomene. Rett og slett fordi pasientene egentlig har to forskjellige krefttyper. Derfor vil det være viktig for oss å kunne gå inn i genomet(samlingen av alle genene hos en organisme) for å se på hvilke gener som faktisk er misdannede og som har gitt nettopp denne pasienten denne typen kreft. På denne måten vil det bli mulig å gi pasienten den rette medisinen.

Ved hjelp av datamaskiner kan en utvikle egne progammer med algoritmer som kan løpe gjennom genomet og finne frem til nettopp det eller de genene som gir opphav til denne krefttypen. Det menneskelig genomet inneholder ca 80000-100000 gener, og det vil både være tidskrevende og mer eller mindre umulig å gjøre dette manuellt! Videre brukes bildebehandling og det gjøres statistisk analyse og resultatet kan visualiseres. Vi får nå et lesbart bilde av genomets oppbygning, og genforskerne kan i høyere grad kartlegge hvilke misdannelser i genene som har utviklet de ulike krefttypene. I fremtiden vil "pasient nummer 2" få den rette medisinen..

Bioinfomatikk

Bioinformatikk er en ny forskningsgruppe ved Ifi(Institutt for informatikk). Faggruppen omfatter blant annet utvikling og anvendelse av statistiske og informatiske metoder innenfor biologi/molekylærbiologi og molekylgenetikk.

Bioinformatikk hører inn under studieretningen databehandling, men lar seg også kombinere med andre studieretninger da fagfeltet er såpass bredt. Det er viktig med bredde av folk som både kjenner godt til biologien, matematikken og programmeringen som ligger til grunn for å forske på dette området.

For mer informasjon om forskningsgruppen bioinformatikk:

For mer informasjon om Institutt for informatikk:

Emneord: Kommunikasjonsteknologi Av Maja Farup
Publisert 17. feb. 2001 17:51 - Sist endret 10. mars 2009 13:29