Anarchy Online

Mandag 16.15 i Vilhelm Bjerknes hus holdt Petter Lorentzen ifra FunCom et foredrag om Anarchy Online. En tittel som burde få flere ihuga pc-spill elskere til å skjelve lett med overleppa. Et online-spill av den helt store klassen, som får en total prislapp på 100 millioner norske kroner, fra skaperne av Everquest skulle vel i og for seg være reklame god nok.

Scene fra Anarchy Online

Etter en litt fikling med lydutstyr ble publikum utsatt for fet lyd og fengende intro som viste oss bilder ifra verdenen Rubi-Ka. Verdenen der spillet skal foregå.

Temaet er en fin blanding av klassisk "fæntesy" og scifi. Plottet er kampen om mineralet Notum, som selskapet Omnitek har monopol på utvinning av. Men fraksjoner på planeten er litt uenig i Omniteks heller brutale måte å framsette sine krav på, og planeten bryter ut i krig. Her kommer spilleren inn. I starten av spillet velger han rase, yrke og deretter hvilken fraksjon han vil tilhøre. Her kan man velge mellom nøytral, klan eller ansatt i Omnitek. Godt gammeldags valg mellom de onde gutta, de gode gutta og gutta som hopper på der det byr seg med andre ord. Så er det ut i verdenen. Man begynner som i de fleste datarollespill på et heller labert nivå, og må ved hjelp av god gammeldags utforsking, oppdragsløsing og hack'n'slash skaffe seg erfaring som kan kjøpe sine forskjellige kunnskaper/skills med.

Siden dette er et rollespill, blir selvsagt figuren lagret mellom slagene, og man kan logge seg på senere og fortsette og utvikle den samme figuren. Farlig avhengighetsdannende, veldig intenst og utrolig, utrolig moro. Funcom har lagt vekt på god animasjon og tonnevis av muligheter til å gjøre akkurat din figur forskjellig ifra alle andre. I verdenen kan man satse på og utvikle rene slåss-evner og bli en ravende muskelbunt, ingeniør, lege, nanotekniker eller mye annet. Nanoteknologien er der magi er forkledd i spillet. De som kontrollerer nanoteknologi kan lage flere fancy, overnaturlige effekter, både på venner, seg, selv og fiender.

For dem som liker best og dundre løs på andre menneskekontrollerte figurer, kan dette gjøres i spesielle områder i spillet. God nyhet for oss som trenger høy macho-faktor med andre ord. Men det beste av alt er antallet spillere. Funcom regner med at 50 servere som vær kontrollerer sin del av verden vil være aktive, i hver del kan det være opptil 1000 spillere, med andre ord en grense på 60,000 aktive spillere på! Dette er virkelig multiplayer!

Så da møtes vi på Rubi-Ka? Kanskje er du en Omnitek byråkrat i trådkorset på min gromme plasmarifle. Kanskje sitter vi og tar en virtuell øl i en virtuell bar, mens vi legger slagplaner for hvordan vi skal utrydde de svina av noen Omnitek-ansatte.

Emneord: Kommunikasjonsteknologi Av Peter Brekken
Publisert 19. feb. 2001 21:23 - Sist endret 15. nov. 2011 21:10