Ikke sammenlign deg med alle andre

Morten Fæste (33) ble ferdig med studiene våren 2013, og er nå advokat i Huseiernes Landsforbund. Han mener du får en bedre studietid hvis du slutter å sammenligne dine prestasjoner med andres.

Morten Fæste er uteksaminert jusstudent fra Universitetet i Oslo.

Hvor studerte du, og når var du ferdig?

Universitetet i Oslo, våren 2013

Hva gjør jobben din bra?

Trives veldig godt. Jeg får arbeide bredt innen eiendomsjussen. I tillegg til vanlig rådgivning arbeider vi med høringsuttalelser og opp mot de politiske beslutningstakerne. Arbeidsoppgavene er varierte og hverdagen er fleksibel. Som organisasjonsadvokat i en medlemsorganisasjon jobber vi både med juridisk rådgivning til våre medlemmer samt med å bedre hverdagen til boligeiere i hele Norge. Som advokater og advokatfullmektiger kan vi også bistå medlemmene våre i retten. Det faglige og sosiale miljøet veldig bra, og utfordringene er mange.

Hva slags jusstudent var du?

Todelt. På starten var jeg lat. Jeg festet mer på Frokostkjelleren enn jeg klokket timer på lesesalen, og det ble mye skippertak. Mot slutten var jeg flinkere, og prioriterte studiene mer og mer. Problemet er at studiet kan være veldig teoretisk og kjedelig. Det var vanskelig å holde motivasjonen oppe hele tiden, men jeg ble mer motivert av å gjøre oppgaver enn å lese.

Hvordan ser din typiske arbeidshverdag ut?

Juridisk rådgivning til medlemmer. Ofte møter vi medlemmene, men vi gir også rådgivning skriftlig og per telefon. Vi får typisk et visst antall saker tildelt ukentlig som vi skal følge opp. I tillegg har vi noen saker som vi følger opp tettere, og gjerne hele veien til domstolene. En dag i uken har vi ansvaret for jusstudentene som arbeider hos oss. Det er 4-5 studenter som jobber her hver dag.

Hvilke oppfordringer har du til dagens jusstudenter?

Ikke sats på skippertak, og løs oppgaver! Ha et avslappet forhold til karakterpresset. Blir man en del av det har man ikke en hyggelig studietid. Ikke sammenlikn deg med alle andre, men med deg selv! Gjør så godt som DU klarer. Et av problemene er at de store forretningsadvokatfirmaene med sine høye karakterkrav er veldig synlig for jusstudentene, og det er lett å glemme at disse bare utgjør en brøkdel av arbeidsmulighetene.

Vær en del av det sosiale studiemiljøet. Det er lettere å motivere seg for studiene dersom det sosiale er bra også. Forsøk også å få deg en studierelevant jobb. Det finnes mange andre spennende deltidsjobber enn traineestillinger hos de store advokatfirmaene. Huseiernes Landsforbund har for eksempel 30 jusstudenter ansatt til enhver tid.

Publisert 15. feb. 2016 22:01 - Sist endret 9. mai 2018 11:05