Ildsjel og evig student

Selv om vi har røtter tilbake til 1840 var det ikke alltid lett for den Filologisk Forening. På 90-tallene hadde foreningen blitt ukjent blant HF-studenter - les intervju med Frode Vogelsang fra 2003 for å høre om gjenoppreisning av Filologisk Forening, samt etablering av puben på HF - nå kjent som Uglebo!

Fullt navn: Frode Thilo Uppman Vogelsang, født: 6. januar 1968 i Oslo, sivilstand: ugift, beskjeftigelser: studier, motto: ego sum qui sum (jeg er hvem jeg er), faglig bakgrunn: 1986 - matte/fysikk, 1991: filosofi, 1993: historie..

Tabell av informasjon om Frode T. U. Vogelsang, 2003

Hvilken bakgrunn har du fra ulike studentorganisasjoner, etter så lang tid ved UiO?

Fra 1990 var jeg aktiv i DNS, der jeg til og med forrige semester satt i styret og var barsjef i Lillesalen nede på Chateau Neuf. Ellers var jeg med i HFSU våren '91, pluss at jeg satt som vara i Fakultetsstyret våren '92. Så ble det Filologisk Forening da, i 1991.

Hva er formålet med Filologisk Forening?

FF er rett og slett en fakultetsforening som skal skape sosial tilhørighet for HF-studentene. Det kan kanskje være vanskelig å føle fellesskap med andre på fakultetet i og med at det består av så mange vidt forskjellige institutter. Målsettingen er å gi HF med sine studenter en egen identitet, og et fast holdepunkt. Å ha et felles sted å henvende seg til i ulike anledninger virker samlende på en så stor gruppe mennesker. Forøvrig, satser FF på å bli mer seriøse og kulturelle enn før, vi vil helst slippe å bli oppfattet som en forening med "vanlige" fester som fellesnevner.

Hvordan kom du på å starte opp Filologisk Forening igjen?

Da jeg begynte på HF våren '91 var Filologisk Forening ukjent blant studentene. Via arkivaren i DNS fikk jeg vite at det hadde eksistert en forening ved HF tidligere. Etter hvert så jeg muligheten og også behovet for en gjenopprettelse. I forbindelse med festivalen høsten '91, fant jeg ut at HF manglet en egen pub i pub-til-pub-runden, noe de andre fakultetene hadde. Det var på en måte det som gjorde det endelige utslaget. Siden forsommeren hadde jeg grublet på en mulig gjenoppreisning sammen med Yngve Nilsen, og kunne man funnet et bedre utgangspunkt enn studentfestivalen?

Var det verdt strevet?

Så absolutt! Vi har klart å skape en levedyktig forening med til tider meget stor oppslutning. Folk virker fornøyd og innforstått med hvordan ting fungerer. Det at mange kommer og spør om neste arrangement er for meg indirekte et bevis på at folk er glade for det arbeidet vi gjør.

Hvilken funksjon har du i Filologisk Forening i dag?

I FF fungerer jeg med min plass i senatet som en "overvåker" som ser etter at ting så langt som mulig skjer som de skal.

Hva mener du om studentmiljøet i dag?

Jeg savner en enhetlig studentidentifikasjon. Den gruppetilhørigheten som fantes tidligere, mangler i dag. Dessuten er det synd at så få av de eldre studentene melder seg til foreningsarbeid; jeg tror de ville ha hatt en god del å tilføye. Bortsett fra dette med gruppetilhørighet, er miljøet bra - i hvertfall her på Blindern. Finner man fram i menneskemylderet, vil man oppdage en hyggelig atmosfære.

Har du til slutt en appell til dine medstudenter?

Kutt ut klagingen over lite aktiviteter og kjedelig miljø. Se rundt dere, på oppslagstavler, ved stands og så videre, og oppdag at det ikke er sant! Ta initiativ og delta! - Om ikke annet, så som betalende gjest.

Emneord: Historie Av Reidun Engh - 2003, Asa Stuart-Campbell - 2020 (forsiktig modernisering)
Publisert 13. aug. 2020 13:51 - Sist endret 13. aug. 2020 13:51