Lillehammer - Oslo 2018 - Mark

Selv om jeg i vintersesongen i år hadde to spinningtimer en dag i uka og også hadde trent styrke en gang i uka, var jeg ikke tilbake i god gammel form etter noen sesonger med for lite aktivitet.

Jeg satset på at en del gode langturer med innlagte harde drag skulle heve den noe. Fra første til andre langtur gikk snittfarten opp fra 27 til 28 km/t og det lovet jo godt etter 3-4 økter til! Imidlertid tryna jeg på vei hjem fra Katnosdammen, etter å ha syklet inn mat dit til vårturen. Jeg har syklet i marka siden jeg var 7 år og dette var første gang jeg opplevde noe som kunne regnes som en velt. Jeg slapp unna med slag- og skrubbsår, ingen brudd, og jeg og sykkelen klarte turen hjem på 4 mil etterpå.

Med den velten fikk jeg ikke kjørt opp til rittet. Vårturen og et par midels turer og en kjempelang tur, skulle jo få meg i så god form som mulig. Den eneste prøveturen ble på 12 mil og viste at jeg knapt hadde 25 km/t inne. Lurte jo på å trekke meg, men startet med et mål om å klare under 8 timer.

Jeg traff Bjarte før start og det ble et hyggelig gjensyn og en god prat før starten. Vi satset på å starte litt tidligere enn vi var satt opp. Det var vindstille og det var meldt økende vind, så det ville være en fordel å komme avgårde før, siden jeg regnet meg å måtte sykle alene en del. Jeg var oppe i sone tre med en gang det ble satt fart og det kunne jeg ikke holde lenge. Dermed var jeg alene og la meg i sone en og nøt solen og utsikten til neste gruppe kom. Hang på dem til jeg hadde ligget litt i sone 3 igjen osv. Det ble mye sykling alene, men også med andre som hadde falt av, punktert osv. Gruppene som kom etterhvert hadde også noe lavere fart. Jeg stopper alltid på Skreia og Kløfta for å ha nok drikke. På Skreia lå jeg noe under 25 km/t etter motbakene. Jeg lurte nok da på om 8 timer skulle gå. Utfor gikk det allikevel såpass unna og det ble også flere og flere å sykle med. Inn mot Kløfts syklet jeg med to Espernjenter på hjul, men valgte å roe litt mer ned derfra og inn. Hadde jo 6 timer da, 26,7 km/t, og kunne sykle meg litt i senk for å klare 7 timer. Det var i grunn det samme for meg nå om jeg kom en eller to timer i må bak persen. Bedre å ha brukbare bein dagene etter og ikke bare ligge å sove!

Opp fra Olavsgård tok jeg inn alle jeg så, overraskende nok. En gruppe var Foss syklistene som dro fra Kløfta før meg. På Østre Aker var det først medvind og da lå jeg alene i 45 km/t på flata mot Grorud - i sone 1. Fint å se hva vinden gjorde. Når det ble motvind igjen ble det 25 og Foss gjengen tok meg igjen og dro meg til mål. 7 timer og 20 minutter føltes nesten som en liten seier!

Nå er jo formen stigende! Når kroppen også blir helt reparert er jeg litt spent på hva farten blir.