Enebakk rundt 2019 - Svein

Enebakk rundt 1. Mai. 2019.  Lengde: 83 KM. Høydemeter: Ca:500?

Enebakk rundt arrangeres av IK Hero benevnes som «vårens klassiker» etter å ha blitt arrangerte siden 1971. Rittet har god logistikk med start og målgang i området ved parkeringsplassen til Skullerudstua.

Syklet dette rittet for første gang nå i år, jeg har tenkt på det i mange år men det har ikke blitt noe av, jeg er ingen vintersykler trenger derfor vanligvis noen uker på våren for å komme i gang. Nydelig sykkelvær i påsken «heima» i Sogn hadde gjort sitt til at jeg hadde kommet tidligere i gang denne våren.

Rittet sykles med sola og tråkler seg i starten fra Skullerud og nordover gjennom bydelene Østensjø, Alna og Stovner sine grenser mot Østmarka. Deretter over Lørenskog til Rælingen og sørover langs Øyerens vestside til Enebakk der en vender styret nordover igjen og sykler tilbake til Skullerud gjennom Nordstrand.

Rute for rittet.

Grunnet få ryttere syklet rullelagene Rye 15 og Rye 1 sammen. Rye 15 er et lag som har ambisjon om å sykle Styrkeprøven «Trondheim Oslo» på 15 timer, Rye 1 er et lag som har ambisjon om å sykle Styrkeprøven «Lillehammer – Oslo» på 4, 5 timer. Lagene trener derfor noe ulikt. Rye 1 trener mot å holde en høyere gjennomsnittsfart, 42 km/t over «kortere» distanser (190 km) en målet til Rye 15 som trener mot å holde 36 km/t over lengre distanser (540 km).

Kapteinene hadde på forhånd avtalt at Rye 1 skulle starte i rulla og at Rye 15 skulle ligge på halen frem til Rælingen, deretter ville en og en av Rye 15 rytterne bli sluset inn i rulla. Er fort 30% lettere å ligge på halen enn i rulla. Selv på halen ble det en tøff start nordover gjennom bydelene der det er mye teknisk «rotete» sykling - rundkjøringer, kryss og fotgjenger overganger i et sett helt til en kommer til Rælingen. Selv om vi var kommet forbi de verste tekniske partiene når vi var kommet til Rælingen gikk det ikke over til en hyggelig søndagstur. I de lettere partier blir den nye utfordringen å klare å henge med grunnet høy fart.  Farten kan ligge på 45- 50 0 km/t over lengre distanser. Da må det like mye konsentrasjonen som fysikk form være på plass. Mister en hjulet til rytteren foran er det «umulig» å ta inn igjen. Jeg kom ikke inn rulla før vi hadde passert Flateby. Det gikk styggfort til og forbi Ytre Enebakk. Jeg så etter hvert sterkt frem mot at vi skulle komme til området rundt Krokhol og Sværsvann , visste at i dette fra før kjente området ville farten etter hvert begynne å gå ned. Det gjorde den stort sett hele veien videre til mål igjennom Nordstrandbydelene, tross denne lavere» farten kom vi i mål med en gjennomsnittsfart på 39,59 km/t.

Et fartsfylt Rock an roll ritt.

Svein Venjum 3.12.2019.

Av Svein Ellingson Venjum