Birkebeinerrittet 2021 - Stig Rune

Etter to års pause på grunn av pandemien var det endelig klart for Birkebeinerrittet igjen. Løypa er 86 km med stigning på 1320 høydemeter og går over fjellet fra Rena sentrum til Håkons Hall på Lillehammer. Alle må bære en sekk som veier minimum 3,5 kg og inneholder jakke, bukse, votter, lue, mat, verktøy, slange og pumpe.

Jeg syklet for fjerde gang og skulle denne gangen sykle med en kamerat. Vi hadde ikke satt oss noen tidsmål, men skulle ha en fin tur over fjellet. Denne gangen var treningsgrunnlaget litt tynt, noe som medførte sår rumpe. Arrangøren meldte at det aldri hadde vært så fin forhold under birken tidligere. Dette var overraskende for meg som hadde hatt regnvær på alle de tidligere rittene. Det var deilig å ha både gir og bremser som virket hele veien. Vi startet rittet med grei fart opp til Skramstadsetra og tok oss en fortjent matpause på første drikkestasjon. Etter å ha syklet over en mil oppover var det deilig med litt nedoverbakker, men vi merket fort at vi ikke var ferdig med oppoverbakkene. Det var ganske tungt, men allikevel deilig å sykle i det fine været og med mye publikum som heiet langs løypa. På Kvarstad ble det en lang pause med grillpølser og Cola. Herifra var det bare 19 km med oppoverbakker igjen. Fra Storåsen og inn skulle vi tråkke på siden det nesten bare er nedover igjen. Vi hadde heldigvis litt krefter igjen og syklet dette stykket ganske fort.
Etter målgang ble den noe velfortjente halvlitere, før "følgebilen" kjørte oss hjem til "fest" og grilling.

Det ble ikke noe rekord denne gangen, men det ble den fineste turen min. Neste år planlegger vi å trene mer og sykle litt fortere.

Stig-Rune

Publisert 22. sep. 2021 14:53 - Sist endret 22. sep. 2021 14:53