Telefon og e-post
+47 90506209
knut.kjeldstadli@iakh.uio.no
Universitets- og h�yskoleloven - de fire
kardinalpunkter i lovforslaget
En gjennomg�else av forslaget til ny lov om
universiteter og h�yskoler, Ot. prp. nr. 79 (2003-2004) viser
(1) at Vox Academica - i n�rt samarbeid med mange andre
og gode krefter - har f�tt gjennomslag for det helt grunnleggende syn at
"man videref�rer dagens organisering av de statlige institusjonene som
forvaltningsorganer med s�rskilte fullmakter" (s. 6, s. 66-67).
Dette er en stor seier for oss!
Det er gledelig at statsr�den er kommet til dette
standpunkt!
Videre viser lovforslaget
(2) at styresammensetningen videref�res som etter
dagens modell, alts� slik at det ikke foresl�es noe eksternt flertall i
institusjonens �verste styre (lovforslagets � 9-3).
Ogs� dette er en stor seier for oss!
Ogs� p� dette punkt er det gledelig at statsr�den er
kommet til dette standpunkt!
Men
lovforslaget viser ogs�
(3) at rektors stilling endres dramatisk.
Fra � v�re den selvsagte leder av styret skal rektors
rolle reduseres til � v�re en sekret�r som skal forest� den daglige drift i
henhold til styrets vedtak (lovforslagets � 10-1)!
I stedet skal styret ledes av et eksternt styremedlem
utpekt av departementet (lovforslagets � 9-3 nr. 1 siste punktum, se ogs� s.
75).
Dette er et alvorlig angrep p� universitetenes og
h�yskolenes grunnleggende faglige uavhengighet og selvstendighet!
I stedet for en person med inng�ende kjennskap til og
erfaring fra den akademiske tradisjon - og med den legitimitet som f�lger av
dette - �pnes det n� for at helt andre verdigrunnlag skal f� vesentlig
innflytelse p� forskningen og undervisningen.
Dertil �pnes det for en tilsvarende svekkelse av
forst�elsen for grunniv�enes betydning.
Dette ville v�re en s�rdeles uheldig utvikling.
Det er utvilsomt at den som leder et styre har meget
stor innflytelse p� alle sp�rsm�l som vedr�rer institusjonen, herunder selvsagt
ogs� faglige prioriteringer.
Dertil kommer det vesentlige sp�rsm�l at det vil v�re
styret som skal beslutte om rektor skal velges eller ansettes (lovforslagets ��
10-2 og 10-3). Iallfall for de st�rre institusjoner m�tte det da v�re selvsagt
at rektor skal velges av og blant de ansatte, slik det er lang tradisjon for.
Og lovforslaget viser videre
(4) at prinsippet om enhetlig ledelse skal legges til
grunn ogs� fors�vidt gjelder rektor. Rektor f�r s�ledes b�de det faglige og det
administrative ansvar, mens rektor etter dagens ordning er avlastet for det
administrative ansvar.
Denne endring inneb�rer n�dvendigvis en svekkelse av
de reelle mulighetene for faglig ledelse.
Sammenfatningsvis
vil Vox Academica - for � sl� ring om de akademiske
verdier - arbeide for � opprettholde dagens ordning med rektor som leder av
universitetsstyret, og � opprettholde den to-delte ledelsesmodell som dagens lov
fastsetter.
Vox Academica g�r ut fra at alle v�re engasjerte og
ivrige meningsfeller - i det alt vesentligste - er av samme oppfatning, og ber
alle om � arbeide aktivt - s�vel lokalt som p� alle andre niv�er - for � utbre
dette syn og delta i debatten om disse sp�rsm�l.
N�r det gjelder saksbehandlingen i Stortinget har Vox
Academica f�tt opplyst at komit�en har f�tt frist til den 8. feb. 2005 med �
avgi sin innstilling.
Det betyr at vi har hele sommeren og hele
h�stsemesteret, samt januar 2005, til � gj�re v�r innflytelse gjeldende.
La ikke anledningen g� fra oss, men la oss benytte
tiden!
Med vennlig hilsen
for Vox Academica
Geir
Ellingsrud�������� Henning Jakhelln
21. juni 2004
http://foreninger.uio.no/voxacademica/