Byvandring: På leting etter snublesteiner

Torsdag 17. oktober arrangerte studieutvalget ved NTL UiO byvandring med Sidsel Levin, tidligere leder for Jødisk Museum i Oslo. Temaet for vandringen var jødenes liv og historie i Oslo, og turen gikk fra den gamle jødiske gravlunden ved Sofienbergparken, over Grünerløkka, til sluttpunktet det jødiske museet.

Venstre bilde: Flere personer står rundt en snublestein. Sidsel Levin står med ansiktet vendt mot kamera, i rosa regnfrakk og med røde briller. Flere andre står rundt. Høyre bilde: To personer står foran to snublesteiner som er lagt ned i asfalten. Kun føttene deres og snublesteinene er synlige. Begge har sorte gummistøvler på. Teksten på steinene er utydelig.
Til venstre: Sidsel Levin forteller om snublesteinene og prosjektet bak. Til høyre: To av de mange snublesteinene som er plassert ut.

Subtile minnesmerker

Før vi startet vandringen i regnet, fikk vi en introduksjon til jødenes ankomst i Norge og Oslo. De første jødene bosatte seg nettopp på Grünerløkka, et arbeiderstrøk hvor folk levde under trange kår, enten de var nyankomne jøder eller innfødte. Jødene følte tilhørighet der og mange engasjerte seg i arbeiderbevegelsen, forteller Levin.

Underveis stoppet vi ved flere snublesteiner rundt omkring på Grünerløkka. Disse steinene er minnesmerker over jøder som ble drept under andre verdenskrig. De aller fleste ble deportert og drept i konsentrasjonsleirene. Men Levin forteller at det også er lagt ned steiner for jøder som ble drept andre steder enn i leirene og for de som tok sitt eget liv under nazi-styret. Det er den tyske kunstneren Gunther Demnig som står bak snublesteinene. Han startet opp prosjektet på 90-tallet i Tyskland, og i 2010 ble de første steinene lagt ned i Norge. Sidsel Levin var prosjektleder for snublesteinprosjektet i Norge frem til 2016, og samarbeidet da tett med Demnig. Hun forteller at å reise rundt i Norge med ham og møte alle de som engasjerte seg i prosjektet, var en spesiell opplevelse.

Bildebeskrivelse: En av snublesteinene som er plassert ut. Steinen har følgende tekst: Her bodde Rubin Pinkowitz. Fødselsår 1889. Deportert 1942 Auschwitz. Drept januar 1942.
Snublesteinene er brosteiner belagt med messingplater, inngravert med informasjon om navn, fødselsdato og dødsdato. Dette eksemplaret har fått en skrape og vil bli erstattet.

Hærverk under nyttårsfeiringen

Under den jødiske nyttårsfeiringen Rosh Hashana, ble fire snublesteiner på samme adresse utsatt for hærverk. Steinene i Waldemar Thranes gate like ved synagogen, var dekket med svart spraymaling.

Levin forteller at det heldigvis har vært svært få anslag mot snublesteinene, og understreker at de stort sett blir godt ivaretatt av menneskene som beveger seg rundt dem.

- Folk følger med på stenene rundt omkring og ivaretar dem, slik vi har opplevd når stenene forsvinner etter gatereparasjoner eller blir ødelagt av for eksempel snøfreser. Snublesteinene gir en «hverdagspåminnelse» ved at navnene får liv hver gang vi leser dem. Jeg tror det er derfor folk reagerer så sterkt når det først skjer noe slikt, og det er fint, utdyper Levin.

Sidsel Levin mener det beste som kan gjøres for å bekjempe denne typen hærverk og holdningene bak, er å fortsette arbeidet som gjøres i dag.

- Vi må bare fortsette å jobbe mot det med alle krefter og formidle kunnskap som forhåpentligvis gir bedre innsikt og forståelse. Der er arbeidet Jødisk Museum i Oslo har gjort og gjør, uendelig viktig. En kjempeinnsats som har hatt stor betydning og gir ringvirkninger. Det føles tungt av og til, men vi må ikke gi opp, avslutter hun.

Bildebeskrivelse: Sidsel Levin snakker til de fremmøtte på byvandring. Hun står oppå en lav mur med utstrakte armer og et manus i den ene hånda. Hun har på seg en rød regnfrakk og røde briller og ser til venstre for kamera.
Sidsel Levin på den gamle jødiske gravlunden ved Sofienbergparken.

Vil du vite mer?

Prosjektet med snublesteiner kan du lese mer om her: https://www.snublestein.no/

Jødisk museum i Oslo har en pågående utstilling om jødisk liv og historie. For åpningstider og annen informasjon, se https://www.jodiskmuseumoslo.no/

Emneord: NTL studieutvalget, byvandring, NTL UiO, krigshistorie, snublesteiner Av Solveig Blomstrøm Nordbø