Statutter

Statuttene ble vedtatt på den konstituerende generalforsamling den 28. september 1977 på Askov Folkehøjskole, Danmark.

1. Norsk slavistforbund er en vitenskapelig sammenslutning av norske slavister og baltologer og inngår som en nasjonal seksjon i Nordisk slavistforbund.
  2. Norsk slavistforbunds oppgave er å fremme norske slavisters og baltologers faglige arbeid gjennom
    1. å skape kontakter mellom forbundets medlemmer.
    2. å koordinere den vitenskapelige utveksling mellom landets universiteter såvel på forskningens som undervisningens område.
    3. å skape kontakter med andre lands slavistiske og baltologiske forskning.
  3. Som medlemmer kan opptas
      1. enhver som har avlagt hovedfags- eller magistergradseksamen i et slavisk fag,
      2. etter styrets beslutning personer som, uten å oppfylle dette krav, har tilstrekkelig tilknytning til norsk slavistikk eller baltologi.
  4. Det kan opprettes faglige seksjoner innenfor Norsk slavistforbund. Ved de enkelte læresteder kan det opprettes lokale slavistforeninger.
  5. Forbundets høyeste myndighet er generalforsamlingen som normalt avholdes forut for en generalforsamling i Nordisk slavistforbund.
  6. Generalforsamlingen innkalles med minst én måneds varsel. Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være styret i hende 14 dager før generalforsamlingen avholdes, hvoretter endelig dagsorden utsendes.
  7. Forbundets styre velges av generalforsamlingen, normalt for en periode på tre år. Styret består av fem personer, som konstituerer seg som formann, nestformann, sekretær og kasserer. Generalforsamlingen velger dessuten tre varamenn til styret samt revisor. Alle læresteder hvor det undervises i slaviske språk, skal være representert i styret. Forslag til styremedlemmer, varamenn og revisor utarbeides av en valgkomité valgt på foregående generalforsamling.
  8. Styret innstiller forbundets representant til Den internasjonale slavistkomité.
  9. Kontingentens størrelse fastsettes av generalforsamlingen under hensyntagen til forpliktelser overfor Nordisk slavistforbund. Som medlem av Norsk slavistforbund får man ett gratis eksemplar av hvert bind som utkommer av Scando-Slavica.
  10. Forbundets regnskapsår følger kalenderåret. Revidert regnskap forelegges generalforsamlingen til godkjennelse.
  11. Endringer i forbundets statutter skjer ved uravstemning med alminnelig flertall. Ekstraordinær generalforsamling kan innkalles av styret og skal innkalles hvis minst en tredjedel av medlemmene setter fram ønske om det.
  12. Til oppløsning av forbundet kreves en generalforsamlingsbeslutning.

Norsk slavistforbund ble opprettet i 1977 som en fortsettelse av Den norske slavistforening.

Publisert 12. mai 2023 15:46 - Sist endret 6. nov. 2023 13:25